Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolinspektionen: För dåliga kunskaper i skolan

Grundskolan och gymnasiet i Tierps kommun måste bättre se till att fler elever når kunskapsmålen. Det konstaterar Skolinspektionen efter att de granskat utbildningsverksamheten i kommunen.

Annons

Resultaten är dåliga i både grundskolan och gymnasiet, påpekar Skolinspektionen.

64 procent av eleverna i grundskolan når de nationella målen i samtliga ämnen, att jämföra med riksgenomsnittet på 77 procent. Andelen behöriga till nationella program på gymnasiet är däremot 87 procent, vilket är i nivå med riksgenomsnittet.
– Det kan tyda på att de är treämnesskolor, säger utredaren Karin Yllö-Werner.



Med detta menar hon att det inte räcker att höja elevernas kunskaper i engelska, matematik och svenska. Skolinspektionen kräver att skolorna bättre följer upp elevernas kunskaper och bedömer hur de ska få alla att nå kunskapsmålen. Det gäller att pröva olika metoder och regelbundet testa eleverna.

Traditionen i brukskommunen med låg utbildningsnivå kan motverka kunskapshöjandet.
– Det är lätt att man resignerar och säger att det bara är så. Det gäller att lägga ribban högt.


– De ligger under riksgenomsnittet men det är inte katastrofalt, svarar Yllö-Werner.
Hon säger att skolan ibland lägger skulden på eleverna för de dåliga resultaten.
– Genom att resonera så släpper skolan sitt eget ansvar för att undervisningsmetoderna och de stödjande insatserna är de rätta, säger hon.
– Vi kan analysera resultaten mer. Och bland annat se om det finns några mönster vad gäller flickor och pojkar, erkänner Karin Herbertsson, rektor på Aspenskolan.

När det gäller extrasatsning på engelska, svenska och matematik menar hon att skolan sitter i en rävsax.
– Om det gått riktigt illa för en elev som går i nian måste vi satsa på det för att eleven ska kunna välja till gymnasiet, säger Herbertsson.

Mer läsning

Annons