Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Skolverkets statistik om hemspråk stämmer inte”

Inte en enda av Tierp och Ockelbo kommuns elever som var berättigade lektioner i sitt modersmål deltog i sådan undervisning förra läsåret. Det visar statistik framtagen av Skolverket. Statistiken är fel menar kommunerna och skyller på bristfällig rapportering.

Annons

Enligt Skolverkets statistik undervisades varken de 206 grundskoleelever i Tierps kommun, eller de 38 i Ockelbo kommun, som enligt lag haft rätt till lektioner i sitt modersmål.

– I verkligheten undervisades ett 50-tal elever i Tierp förra läsåret, säger Lars Broberg, utvecklingsledare för grundskolan i Tierps kommun.

– Vi har haft modersmåls- undervisning för minst 15 elever, säger Lotta Wennlund, utbildnings- och kulturchef i Ockelbo kommun.

Fel i rapporteringen

Med de nya siffrorna ligger Ockelbo på en medelnivå jämfört med andra kommuner i landet, med 40 procent deltagande, och Tierp strax där under på 25 procent. Skolverket har fått sina uppgifter från Statistiska Centralbyrån, SCB, vars statistik i sin tur bygger på de uppgifter som enskilda skolor och kommuner lämnat till dem.

– Här har det uppstått något fel. Kanske ville de ha uppgifterna innan vi sammanställt dem, säger Lars Broberg på Tierps kommun.

En miss

– Vi har brustit i vår rapportering. Jag vet inte vad som gått fel, men ska undersöka detta, säger Lotta Wennlund på Ockelbo kommun.

Medan Ockelbo och Tierp faktiskt skickat in uppgifter om att ingen elev deltagit i modersmålsundervisningen har Älvkarleby kommun inte skickat in ett enda papper till SCB.

– Jag kan inte svara på varför vi inte har gjort det. Men någon miss har det blivit, för flera elever fick modersmålsundervisning förra terminen, säger GunnMari Nordström, tillförordnad skolchef i Älvkarleby kommun.

Svårt att hitta lärare

Trots skolchefernas nya siffror får inte alla elever, som är berättigade, undervisning i sitt modersmål. Orsakerna är ungefär desamma i alla tre kommuner.

– Vi har elever från 23 olika språkgrupper i kommunen. Om en elev talar tjeckiska kan vi inte anställa en lärare i tjeckiska då det kostar för mycket. Det bör vara minst fem elever som talar samma språk. Sedan är det svårt att rekrytera lärare med sådan expertis också, säger Lars Broberg i Tierp. Sara Thun

Mer läsning

Annons