Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svar samma dag från Tierps vårdcentral - i topp i länet

/
  • RINGER UPP. Den som ringer Tierps vårdcentral får kontakt samma dag. Så var det i alla fall i oktober då en mätning gjordes. Telefonsystemet gör att man slipper kö och sköterskor som i stället kan ringa upp då de har tid.

Alla 3 600 personer som ringde Tierps vårdcentral under oktober fick kontakt med vården samma dag.

Det visar statistik från ”Väntetider i vården”.

Annons

Mätningen är gjord av Sveriges Kommuner och Landsting. Landstingsdrivna vårdentraler i Uppsala län hade i genomsnitt 96 procents tillgänglighet. Det betyder att nästan alla som ringde fick kontakt samma dag.

Tillgängligheten var lika stor som i mars. Tierp var en av vårdcentralerna i länet som hade 100 procents telefontillgänglighet.

– Det är kanon. Vi anlitar Tele Q där människor lämnar telefonnummer och vi ringer upp. Förut var det inte så roligt att höra för sköterskorna att de inte var tillgängliga, säger Birgitta Johansson, en av flera tillfälliga chefer på vårdcentralen.

Hon tycker att siffrorna är extra glädjande då det varit många frågor om influensan.

Hur ska ni fira det här?

– (Skratt) Det blir nog inte så mycket firande innan det här med vaccineringen är över. Fast det kanske blir någon frukostmacka.

Statistiken visar att privata vårdcentraler har en genomsnittlig telefontillgänglighet på 81 procent.

Här drar en mottagning i Uppsala, med bara 33 procent, ned siffrorna.

Skutskärs vårdcentral var inte med i mätningen då den inte har samma typ av telefonsystem.

Mer läsning

Annons