Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tierp Arena motor i besöksnäringen

/

Tierps kommun har en budget på 700 000 kronor till marknadsföring.

500 000 av den går till avtalet med Tierp Arena.

– Vi måste nyttja arenan på ett bra sätt, säger kommunalrådet Bengt-Olov Eriksson.

Annons

Tierps kommun har främst marknadsförts via tv-reklam. Hur lyckat det har varit finns det inga undersökningar på.

Nu läggs den största delen av marknadsföringspotten på information vid Tierp Arena.

Eriksson anser att arenan måste vara motorn i en växande besöksnäring och att fler näringslivsaktörer tar tillfället i akt och satsar.

Han är säker på att arena-etablering både genererar fler besökare och kommuninvånare, samt fler företagsetableringar.

Vid sidan av marknadsföringsbudgeten stöttar kommunen Lövstabruk med 450 000 kronor per år. På övriga bruksorter får föreningar söka medel för sina verksamheter och aktiviteter. Därtill får Vallonbruk i Uppland ett bidrag på 180 000 kronor för marknadsföring av Tierps kommun vid mässor, annonsering i sommartidningar, resekataloger och broschyrer.

Kritiska röster har efterfrågat en turistinformation i Tierp.

I dag kan turister få information i kommunhuset eller vid Lövstabruk. Eriksson framhåller att det finns en given plats för en turistinformation och det är vid den planerade vägkrogen vid E4-rondellen.

Mer läsning

Annons