Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tierpsbo vann tvist om bilköp

Köparen från Tierp tyckte att bilhandlaren lurat honom. Dieselvärmaren i den begagnade bilen fungerade aldrig.
Nu ger Allmänna reklamationsnämnden köparen rätt.

Annons

Läs också: Hann inte köra Lamborghini – får pengarna tillbaka

Det var i början av året som en man från Tierp köpte en Volvo C30 från en bilhandlare i Stockholm. I annonsen stod det att bilen skulle ha både dieselvärmare och motorvärmare. Efter provkörning visade säljaren upp dieselvärmaren. Den gick inte i gång, men säljaren påstod att den inte startade eftersom bilen redan var varm.

Mannen köpte bilen, men redan vid första körtillfället gick det inte att få i gång dieselvärmaren. I instruktionsboken upptäckte han då att värmaren ska gå i gång, även om bilen är varm. Mannen ringde och klagade och fick tid hos företaget. När han kom dit var inte säljaren där, och ingen visste om problemet.

När företaget till slut fick i gång dieselvärmaren började det ryka kraftigt under motorhuven. Bara några dagar senare la värmaren av igen.

Läs också: Hennes nyinköpta bil startade inte – kräver ersättning

Mannen kände sig lurad av säljaren, och anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden. Han ville få ersättning för att byta ut dieselvärmaren hos en annan verkstad.

Bilhandlaren motsatte sig köparens krav och hänvisade bland annat till att dieselvärmaren inte omfattades av garantin och att mannen vid provkörningstillfället känt till att värmaren inte fungerat.

Allmänna reklamationsnämnden konstaterar nu att felet redan fanns vid inköpet. Därför rekommenderas företaget att kompensera köparen genom att åtgärda felet på egen hand med en reparation.

Läs också: Visst känner jag mig lurad efter avgasbluffen

Mer läsning

Annons