Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tommy från Tierp bär fyra ton om dagen på Arlanda

/
  • MAGISTER. Tommy Strömberg gillar jobbet som flygplan-lastare för den goda stämningens skull. Men han erkänner att det kan vara slitsamt för ryggen, och att han som universitetsutbildad                                  i ekotoxikologi gärna fick ett sådant typ av jobb.
  • MARKSTRÖM. Direkt när planet landat är Tommy Strömberg framme och kopplar markström till planet. Det gör att kaptenen kan slå av motorerna.SLITIGT. Tommy Strömberg hivar ut väskor från planet, ett bökigt jobb i det trånga lastutrymmet. Kollegorna lyfter väskorna vidare till en transportvagn.
  • DUBBELVIKT. Egentligen är Tommy  med sina 1,91 för lång för  att krypa upp i det trånga lastutrymmet på plane.
  • GÅR NÄRMARE. När kaptenen slagit av motorerna kan Tommy Strömberg gå närmare. Vid full drift finns risken att den som befinner sig 7–8 meter från motorerna sugs in.
  • AVLÄSNING. Då en väska checkats in går den på rullband förbi röntgenutrustning och vidare till bagagesorteringen.BRA STÄMNING. Tommy Strömberg gillar stämningen i arbetslaget. Han säger att det är samma ”tugg” som i Strömsbergs omklädningsrum.
  • LÅNGPENDLARE. Flygplanslastaren Bo Larsson, Östervåla, har i 25 års tid långpendlat till Arlanda.

Arlanda är ett samhälle i miniatyr där 15 000 människor uppdelade på 250 bolag jobbar.

Annons

Här finns flygpersonal men också de som sysslar med service- och underhåll.

En av dessa är 25-årige flyplanslastaren Tommy Strömberg, Tierp.

Han är en av 600 som jobbar för SAS Ground Services, det största av tre lastbolag som verkar på flygplatsen. Lastarna som mestadels är yngre män kommer från hela Mellansverige, här finns folk från både Gävle och Norduppland. Tommy Strömbergs jobb är ofta stressigt och väldigt tungt. I ett trångt utrymme inne i lastutrymmet på planet ska han hantera massor av fullpackade väskor och annat bagage. På ett arbetspass kan varje lastare lyfta 3–4 ton.

– Värst är charterplanen. Då kan det vara 200 väskor som säkert väger 2,5 ton ihop, berättar Tommy Strömberg, som jobbat på Arlanda i 1,5 år.

Han halkade in i jobbet på ett bananskal.

– Jag hade gått arbetslös ett halvår och fick tips om jobbet av en kompis. Egentligen är jag magister i ekotoxikologi vid Uppsala universitet. Det är läran om miljögifter, berättar Tommy som till och från funderar på miljöpåverkan från flyget.

Det är över huvud taget många välutbildade som jobbar med bagagehantering. Här finns både läkare och jurister.

Tommy Strömberg är en stilig, 1,91 lång och vältränad man. Så är han också målvakt i Strömsbergs division tre-lag på fritiden.

– Egentligen tyckte de att jag var för lång, eftersom man måste krypa ihop i lastutrymmena. Fotbollsträningen är bra då det absolut inte är någon nytta med övervikt i det här jobbet.

Den ideala kroppsbyggnaden för jobbet är kanske som arbetsledaren Johan Bernström skämtsamt uttrycker det.

– Du ska ha muskler som Magnus Samuelsson och vara 1,60 lång.

Arbetsledarna ser till att det vid varje lastning finns behöriga att kolla jämvikten, knuffa planet bakåt och att kommunicera med kaptenen under manövern. Det kan vara upp till tio lastningar per skift. Då planen går dygnet runt är det ständigt lastare i tjänst.

Tommy gillar den råa men hjärtliga stämningen mellan jobbarkompisarna.

– Det är samma slags tugg som i omklädningsrummet, säger Tommy som kallas ”Strömming” i gänget.

Arbetarbladet följer honom under en avlastning. Det är en Boeing 737/600 från Umeå som ska tömmas, lastas med nytt gods och upp i luften igen. Hela processen går på 30–50 minuter. Tommy ska koppla markström till planet samt sätta dit stoppklossar. Planet landar och han fäller ned hörselskydden mot oljudet. Bara den som ska koppla strömmen får gå innanför ett rödmarkerat område så länge motorerna är igång.

– Sju till åtta meter från motorn sugs man in. Kopplingen sker 11–12 meter därifrån. I början var det lite läskigt, men man vänjer sig. Arbetsledarna betonar hela tiden säkerhetstänkandet.

Där ingår också vikten av att spara ryggar och axlar. Det är nioprocentiga arbetsskador och i källaren finns ett gym för att de anställda ska kunna träna upp sina kroppar.

Ett transportband skjuts fram. Tommy klättar upp i planet. Han hukar i det trånga lastutrymmet. Många väskor sitter fast eller är otympliga. Då gäller det att ha den rätta tekniken för att skona ryggen.

– Nybörjare sliter i väskorna vilket i längden ger förstörda leder, säger kollegan Bo Larsson, som i änden av bandet svingar väskor till en lastkärra.

Norrlandsplanet väcker inte någon reslust hos Tommy. Men när snön yr längs startbanan och människor styr kosan mot Kanarieöarna skulle Tommy bra gärna sjunka ned i en flygplansstol.

– Vi har kraftig rabatt på flyg. Så här långt har jag inte använt mig av den så mycket, jag har bara varit till Köpenhamn och New York. Men några jobbarkompisar var en månad på en resa till Australien, Singapore, Malaysia och Thailand.

Så är det dags för Tommy att ”hänga” i uppehållsrummet en stund till nästa uppdrag. Där finns en nedsutten brun hörnsoffa och en teve.

I planeringsbåset intill jobbar arbetsledaren Johan Bernström, också han bosatt i Tierp. Han tycker att det bästa med jobbet är sammanhållningen och variationen.

– Det är det sämsta med jobbet. Mitt uppdrag är att ge bra förutsättningar för killarna att klara jobbet, säger Johan Bernström, som själv arbetat som både lastare och avisare av plan.

Mer läsning

Annons