Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upptåget kom – bussen försvann

/
  • NÄRA hemmet. Här låg busshållplatsen till den indragna bussen 836. Inga Jonasson bor i de röda huset i bakgrunden

Den ena kan inte längre storhandla själv. Den andra har barn som måste gå längs en mörk väg. Inga och Marika drabbades av indragna bussar då Upptåget började stanna i Mehedeby.

Annons

Upptåget stannade första gången i Mehedeby i juli 2007. Stoppet innebar att Upplands Lokaltrafik (UL) drog in vissa bussar.

Hösten 2008 försvann 836:an som gick från Tierp till Söderfors och vidare på Söderforsvägen mot Mehedeby. Marika Hammarberg flyttade till samhället från Hässelby när busslinjen fortfarande fanns kvar.

– Först tog de gatlysena och sedan bussen. Vad tror du jag tycker om det här som var van med bussar var 15:e minut i icke-rusningstrafik?

Marika säger att det blivit en massa bök för hennes 16-årige son Sami som går i Tierp och för hennes 5- och 7-åringar Oliver och William som hon följer till Mehede skola.

– Till saken hör att jag inte har något körkort.

Men vad tycker du om UL:s argument att flera har nytta av Upptåget?

– Det är ren jävla idioti. Då skulle de inte ha dragit in två stopp med Upptåget i Mehedeby.

Marika menar att det måste ha blivit ännu sämre för dem som bor längre bort på Söderforsvägen, förbi Grimsarbo. Hon undrar hur de ska kunna ta sig till Upptåget.

– Det måste också försämra huspriserna, säger 86-åriga Inga Jonasson

För henne slog den indragna bussen mot friheten. Tidigare kunde hon åka och storhandla till Tierp med buss, åka hem via Söderfors och kliva av inpå knuten.

– En gång tog jag färdtjänst till Upptåget och gick sedan hem med rollatorn. Det tog 45 minuter. Jag kan åka färdtjänst hela vägen till Tierp men det blir så dyrt, 80-100 kronor enkel resa.

Mehedeby fastighetsägarförening krävde nyligen att indragna bussar tas tillbaka. Kravet framfördes till landstinget som fått hela ansvaret för kollektivtrafiken.

– Är landstinget beredda att skjuta till så mycket pengar som behövs har vi inget emot att köra trafik, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.

Mer läsning

Annons