Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utveckla nattågstrafiken istället för att stympa den

Annons

Den nybyggda Botniabanan kan användas för att utveckla både dag- och nattågstrafiken. Rikstrafikens plan att istället lägga ner ett av två nattåg är oacceptabel och ger sämre service för hundratusentals resenärer. Vad gör regeringen för att förhindra detta?
Det undrar Lars Igeland, Österfärnebo aktiv i Miljöförbundet Jordens Vänner.
Den statliga myndigheten Rikstrafiken föreslår att ett av två återstående nattåg till och från Övre Norrland läggs ner. Tidpunkten är 2013 men beslutet är tänkt att tas redan nu på måndag 29 november 2010!
Rikstrafikens förslag ger sämre service året runt för resenärer i en lång rad kommuner då tåget antingen ska gå längs stambanan eller längs Botniabanan och vid tider som innebär påstigning mitt i natten för många städer.
Några exempel med de trafikupplägg som föreslås:
* Nattågen försvinner helt för resande till och från Göteborg, Skövde, Örebro och andra städer i Mitt- och Västsverige.
* Påstigning i Gävle blir mycket sent, enligt förslaget ca kl. 24. Ännu senare för alla orter i Hälsingland.
* På liknande sätt blir det påstigning mitt i natten för resande från Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik för södergående tåg.
*Om ett enda nattåg går via Botniabanan försvinner nattågsförbindelsen till övre norrland för städer längs stambanan, t ex Ockelbo, Bollnäs, Ljusdal, Långsele och Ånge. Om det enda tåget istället går längs stambanan missar man möjligheten att ta upp resande från Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall och Härnösand. Med två tåg per dygn kan alla dessa orter få bra service.
Idag reser mer än en halv miljon människor med dessa nattåg varje år. Båda nattågen används flitigt året runt, bl a fredagar och söndagar. Under högsäsong som jul, vårvinter och sommar är det överfullt, då skulle det behövas minst tre nattåg varje dygn.
Rikstrafiken motiverar bl. a förändringen med vagnsbrist och att man vill frigöra sovvagnar till kommersiella aktörer under högsäsong. Det kan i praktiken innebära att staten låter vagnarna stå stilla halva året för att något bolag eventuellt skall försöka skapa vinst under några månader. I själva verket behövs både dagens utbud året runt och dessutom nya vagnar under högsäsong.
Genom Rikstrafiken subventionerar staten trafik som inte är kommersiellt lönsam. Vi menar att det är lika självklart att använda skattemedel för två nattåg per dygn som att subventionera tunnelbanan i Stockholm och busslinjer i kommunerna. Både av regionalpolitiska och av miljöskäl.
När det gäller vagnar så beställde staten tidigare nya sådana till SJ. Sedan avregleringen väntas de olika operatörerna ordna vagnar själva men det har istället inneburit att inga nya skaffas in. I Finland har staten nyligen köpt in en helt ny generation nattåg. Det är rimligt att nya fordon beställs även i Sverige. På detta sätt kan både daglig åretrunttrafik säkras samtidigt som kommersiella aktörer kan komplettera med fler tåg under högsäsong.
Låt oss inte avveckla utan utveckla nattågstrafiken i vårt avlånga land!
Ingen nedläggning av nattågstrafik till Övre Norrland.
Gör en offensiv utredning med för flera nattåg per dygn- använd både stambanan och Botniabanan.
Lars Igeland

Österfärnebo, aktiv i Miljöförbundet Jordens Vänner

Mer läsning

Annons