Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vacker röd vas imponerade mest på Maud

– Den här var ju rolig!


Arbetarbladets antikexpert Maud Ingster hade ett vänligt ord till alla de många förhoppningsfulla som köade för att få visa upp sina antikviteter.

Annons

I nästan två timmar var det kö till hennes bord under Arbetarbladets öppna hus på söndagen. Mest imponerad var hon av en dovt röd vas från den franska tillverkaren Lalique.

– Minst 4 000–5 000 kronor är den värd, men jag sa till ägaren att den måste säljas på rätt auktion. Där kan värdet bli mycket, mycket högre, säger Maud.

Mest besvikna blir de som kommer med gamla oljemålningar, tror Maud Ingster. De är oftast inte värda så mycket som folk tror.

Per-Olof Westerlund kom med äkta Gävlekonst, en tavla av naivisten Carl Johan Carlsson, mer känd i Gävle som hovmålare Carlsson, numera representerad på länsmuseet. Per-Olofs tavla hänger i vanliga fall i pannrummet!

Per-Olofs far Göran kunde berätta historien bakom tavlan. Den köptes in för en pilsner av hans mamma som var servitris på ölhallen på Slottsgatan. Hovmålare Carlsson sålde i vanliga fall sina tavlor på lördagarna på Stortorget under tidigt 1900-tal.

– Folk sa att han målade på fredagarna och sålde på lördagarna, berättar Göran.

Nu har tavlan, enligt Maud Ingster, ökat i värde från en pilsner till ett par tusen kronor. Och Per-Olof ska gå hem och ta en ny förhandling med hustrun om inte tavlan kan få hänga nån annanstans än i pannrummet.

Maud Ingster verkar ha något att berätta om nästan alla gamla prylar som folk visar upp för henne. Ibland får hon slå lite i böckerna hon har med sig. Men hon önskar ofta att det fanns lite mer bakgrundsinformation.

– Fler borde dokumentera sina gamla saker. Det finns ofta historier bakom föremålen som försvinner när någon dör och sakerna blir arvegods. Det är synd. Gunnar Eriksson