Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad driver O2:s omfattande kampanj?

Annons

Svar på replik från Linda Magnusson, O2 och Pär Holmgren, TV-kändis.


Vi undrar vad som driver O2:s hårda kampanj, för att sälja vindandelar till privatpersoner och vindkraftverk till kommuner. Ena dagen nås vi av nyheten i media om att ägandet i O2 totalt omstruktureras, där finansiärerna tar hand om tillgångarna och bolaget renodlas till att projektera och bygga vindkraftverk, därefter ser vi en landsomfattande aggressiv kampanj, för att sälja vindandelar och vindkraftverk.

Varför är detta så angeläget just nu? Kom vi kanske sanningen nära, när vi pekade på svårigheten att få lönsamhet i vindkraftsverksamheten med sjunkande priser på elen och elcertifikaten? De starka reaktioner vi fått från O2 tyder på detta. Bolagets förklaring, att ommöbleringen sker för att de olika parterna skall göra vad de är bäst på i fortsättningen och för att O2:s börsintroduktion misslyckades, klingar ihåligt. Varför tar finansiärerna hand om bolagets tillgångar? När blev sådana bäst på att driva företag?

Vi ifrågasätter fortsatt vindkraften, som för sin överlevnad är helt beroende av bidrag och stigande elpriser. Något som Magnusson och Holmgren tycks hoppas på, samtidigt som man dessutom kräver borttagen uttagsskatt på vindandelsförmånen. Hur mycket mer vill elkonsumenterna betala, för den miljöförstörande ineffektiva vindkraften och de enorma kostnadshöjande investeringarna i elnäten?

Hur står det egentligen till med O2 idag?


Jonny Fagerström

Björn Törnvall

Mer läsning

Annons