Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Våga knäcka nätkoden

Ungefär 1,2 miljoner människor i Sverige står i dag utanför internet. Av dem är de flesta över 65 år och oftast är det tekniken och kostnaderna som avskräcker. Men nyttan med nätet överväger ofta svårigheterna.

Annons

På nätet bokar vi resor, läser tidningen, betalar våra räkningar och korresponderar med olika myndigheter och företag. Eller så använder vi det för att hålla kontakt med nära och kära, skicka bilder eller bara prata.

Listan kan göras lång, och även om mycket kan sorteras in under överflödigt tidsfördriv finns en hel del som är nödvändigt för alla samhällsmedborgare. Utvecklingen går mot att många tjänster enbart finns tillgängliga på internet. Kruxet är dock att hela 14 procent av befolkningen, de flesta äldre, befinner sig utanför nätgemenskapen och är så kallade ickeanvändare.

En som vill råda bot på det är LilliAnn Källermark, ordförande för Seniornet, en ideologiskt och partipolitiskt obunden förening vars uppgift är att främja äldres användning av digital informationsteknik. Som exempel nämner hon vårdsektorn som blir allt mer datoriserad.

– Har man inte internet får man inte tillgång till sina journaler, det är i alla fall väldigt svårt. Då får man verkligen be och tjata.

– En annan tjänst är olika bankärenden. Att betala räkningar på banken kostar ofta mer än 50 kronor. Dessutom har man på många orter börjat stänga ned kontoren.

Försöken att få fler att börja använda dator och internet har pågått i flera år. Det senaste är kampanjen Digidel som drivs av ett antal organisationer, bland annat Seniornet. Digidel har som mål att få minst 500 000 fler internetanvändare under detta år. Andelen dator- och internetkunniga har också ökat något. En inte alltför djärv slutsats är dock att de som är kvar hör till dem som är svårast att nå och övertyga.

– Det är många som anser att de inte har råd. Att köpa en dator och skaffa ett internetabonnemang är en ganska stor utgift för en vanlig pensionär. Många skräms också av att deras bankuppgifter skulle kunna bli kapade, säger LilliAnn Källermark.

Ett annat stort hinder är tekniken, och krånglet som ofta följer. Sedan tre år tillbaka erbjuder organisationen Hjälpmedelsinstitutet, HI, telefonsupport dit man kan vända sig med olika tekniska frågor. Det kan vara allt från problem med digitalboxen, tv:n eller datorn till att ladda ned digitala bilder. Men de allra flesta undrar över hur de ska betala räkningar över internet, säger Lars Johansson, projektledare på HI.

– De är ofta nybörjare på datorer och behovet av service är stort. Vi löser 94 procent av de problem som vi får.

Än så länge är IT-supporten på försök och gäller bara sju kommuner i landet, men förhoppningen är att tjänsten ska bli nationell, säger Lars Johansson.

– Vi har stöd från Post- och telestyrelsen, men det är regeringen som slutligen beslutar om en nationell tjänst. När vet jag inte, men jag hoppas att det blir under 2014.