Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Välj rätt – och må bättre

Konsumtion genom mindfulness, eller medveten närvaro, kan göra att vi mår bättre.

– Det innebär att man inte låter omständigheter utanför, utan ens inre och person styra ens val, säger Cecilia Linder, vice ordförande i föreningen Medveten konsumtion.

Redan från det att vi är små har vi lärt oss att konsumtion är något bra, och till och med nödvändigt. Varje dag peppras vi med reklam som lockar med det senaste, det bästa och snyggaste. Den berättar för oss att om vi handlar just de skönhetsprodukterna, den klänningen eller skjortan så kommer vi att bli lyckligare, eller åtminstone mer lyckade.

Men under de senaste åren har en annan verklighet löpt ikapp. Den som handlar om vår miljö, om jordens begränsade resurser, om rättvis fördelning mellan människor och om vår hälsa. I motsats till reklamen vill den få oss att handla mindre, smartare och mer medvetet.

Precis som mindfulness, eller medveten närvaro inom psykologin kan bidra till ökad hälsa, kan medveten konsumtion göra att vi får ett ökat välbefinnande, menar Cecilia Linder, vice ordförande i föreningen Medveten konsumtion.

– Genom aktiva och genomtänkta val med tanke på miljö, rättvisa och hälsa kan man känna sig lite bättre. Konsumtionshetsen tillfredsställer en annan typ av saknad. Men genom medveten konsumtion kanske man har hjälpt någon annan.

Att vara medveten konsument innebär att man tar egna beslut innan man köper något och inte litar blind på myndigheters eller företagens rekommendationer, går på gammal vana eller på lägsta priset.

Det kan handla om att försöka minska sin konsumtion, bestämma sig för att äta upp maten som man köpt eller byta elleverantör och välja den som du själv anser har den bästa policyn ur miljö-, hälsa- eller rättviseaspekten.

– Sen uppmanar vi människor att själva ta reda på och göra sina egna värderingar, säger Cecilia Linder.

Hon tillägger att för att ta egna beslut krävs ofta en hel del kunskap och ett av föreningens syften är just att bidra med det, men även att sortera i informationen och bolla idéer.

Ökande medvetenhet

Cecilia Linder är positivt inställd till framtiden. Hon tror att medvetenheten hos människor kommer att öka. Delvis tror hon att den senaste finanskrisen har gjort att många, framförallt, yngre, har börjat ifrågasätta sättet som vi konsumerar på. Medvetenheten om konsumtionsmönstren hänger ihop med en större medvetenhet om hur man kan leva sitt liv.

– Studier har gjorts på bland annat ungdomar om hur de ser på framtiden. De tänker på vad som är värdefullt i livet. Till exempel vill de jobba med något som syftar till mer än att bara gå dit, göra sitt arbete och tjäna pengar.

– Sen anser jag att det är viktigt att man tar upp detta i skolan: Vem man är, vilka värderingar man har, vilka val man gör och varför man gör dem. Det är relevanta frågor som man skulle behöva prata om tidigt.

Lena Wreede/TT Spektra