Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välkommentill det digitalashoppingcentret

Annons

Vi trodde att det skulle bli en öppen onlinevärld.

I stället fick vi ett soligt snabbköp.

Playstation Home har än så länge mycket kvar att bevisa.

Redan under premiärvisningen av Playstation 3 pratades det, lite grumligt, om konsolens möjlighet att skapa gigantiska virtuella världar.

Sen utannonserades ”Playstation Home” och vi började drömma om ett vidsträckt online-community som skulle locka oss att dyka in i en spännande virtuell parallellvärld där nya vänner ständigt var tillgängliga för digitalt umgänge.

En månad efter det att Betaversionen öppnade för oss vanliga dödliga kan man väl säga att förhoppningarna har grusats en smula.

Min lägenhet står fortfarande lika tom som den var när jag flyttade in, av den enkla anledningen att jag inte är särkilt intresserad av att köpa låtsasmöbler för riktiga pengar.

Jag har strosat runt i det fåtal miljöer som finns och bytt några ord med loja tyskar och holländare som mest har stått och stirrat på någon reklamskylt för ”Motorstorm 2”.

Jag har promenerat igenom biografen och kollat in ”Watchmen”-trailern och har naturligtvis också fönstershoppat i varuhuset.

Någon stor onlinevärld är det inte tal om. Snarare ett snyggt 3D-modellerat chattrum. Jag vet inte om det beror på för högt ställda förväntningar, men hittills känns Sonys onlinevärld som en besvikelse.

Mitt största problem med ”Home” handlar egentligen inte om storleken, bristen på grandiosa miljöer.

Det är all reklam och att allt kostar pengar.

Hittills handlar miljöerna mest om att pracka på besökarna de senaste spelen och filmerna och reklam tycker jag att jag får nog av genom att sitta en timme framför TV4.

Vill man vara kreativ och designa en personlig figur eller lägenhet, ja då måste du lätta på plånboken.

Det handlar inte om några stora summor, men får jag välja så köper jag hellre en dosa snus ”in real life” än att, för riktiga pengar, köpa en digital tomtedräkt som är halvskojig i två minuter.

Förhoppningsvis beror bristen på vettigt innehåll på att man fortfarande kämpar med att slutföra ”Home”, men om slutprodukten inte blir bättre än vad den är i dagsläget så spår jag en bister framtid för Sonys reklamspäckade chattrum.

Vi lever nämligen inte längre i en tid då man frivilligt utsätter sig för bombardemang från pengahungriga företag genom att skynda till bion, i hopp om att hinna se reklamfilmerna.

Mer läsning

Annons