Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varför är Fan så i farten?

Faust är all over i år. På teatern, i filmen, i böckerna, i musiken. Överallt plågsamma avtal ingångna med djävulen.

Den gamla Faust-legenden tycks av någon anledning särskilt aktuell. Börjar vi fundera på vad vi sålt ut? Klimatet på vår planet? Mänskliga rättigheter?

I Gävle ges stadens kanske största föreställning någonsin med ”Faust i Gasklockan”. Samtidigt ger Skottes Musikteater ”Lilla Faust” för barnpubliken. Premiär för båda uppsättningarna alldeles snart.

Ännu mer Faust i trakten blir det 21 mars när den tyska filmklassikern ”Faust” ska visas i Sandvikens Kulturcentrum. Legendariska regissören F.W Murnau baserade sin stumfilm på Goethes Faust-drama. Men visningen i Sandviken har därtill nyskriven elektronisk Faust-musik av ljudkonstnärerna Lisa Ullèn, Thomas Bjelkeborn, Lehnberg/Berglund och Slim Vic.

”Det är nästan kusligt hur väl filmen passar ihop med mina egna mörka musikaliska klanger, nästan så jag tror att jag själv sålt min själ till Mephisto. Det kommer bli en upplevelse som sent ska glömmas!, uttalar Viktor ”Slim Vic” Zeidner, musiker och konstnärlig ledare för projektet, i ett pressmeddelande.

Även ”Faust i Gasklockan” har nyproducerad Faust-musik, skapad av artisten Moto Boy.

En ”Faustisk orgelkonsert” hålls i Staffanskyrkan, Gävle, söndag 8 mars.

Faustiska stadsvandringar ska ske. Guidade rundturer till platser som Fängelsemuseet, Frimurarhuset, Heliga Trefaldighetskyrkan – och torget! (25/3 och 7/4).

Men det är verkligen inte bara Gävleborg som är besatt av kusliga pakter. Nyligen släpptes filmen ”Faust 2.0” på dvd. I den berättar fem svenska regissörer var sin historia om digitala djävulskontrakt. De liknar precis sådana där avtal vi gör framför datorn när vi snabbklickar Ja – utan att läsa till vad – för att installera ny mjukvara.

För att nämna några andra exempel: både Teater Accént i Kärrtorp och Göteborgs Stadsteater spelade förra säsongen sina egna moderna versioner av ”Faust”, Malmöoperan gjorde ”Faust & Helena”, i en aktuell roman – favorit på Dagens Nyheters kritikerlista – skriver Hans Gunnarsson om en samtida författare som säljer sin själ för att få ge ut en bok.

Så. Kan det verkligen vara en slump att våren 2015 bjuder på inget mindre än Thomas Manns klassiker ”Doktor Faustus” i ny översättning och ny utgåva? Kommer på Albert Bonniers förlag i maj. Huvudpersonen är en tonsättare som accepterar ondskan, för att själv få förbli en skapande person, till förmån för sin egen personliga vinning.

Originalet gavs ut 1947, i skuggan av andra världskriget och romanen var enligt Thomas Mann en gestaltning av nazismens grymheter, och frågan om hur människor kunde låta det ske.

När vår tid talar om Faust kan vi tala om utförsäljning av människan till otyglade marknadskrafter, om hennes förvandling till cv-deklarerad vara. Vi kan tala om offrandet av glesbygden till förmån för staden, offrandet av asiatiska barnarbetare för billiga modekläder, offrandet av naturen för ökad produktion.

Också i dag kan vi tala om mörka krafter som hotar demokratin.

Men borde vi inte dessutom fråga oss varför vi talar så mycket om personlig moral? Och därmed riskerar att skuldbelägga enskilda människor i stället för rika företag.

Att Doktor Faust konsulteras är kanske inget botemedel, utan ett oroande tecken i sig.