Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Vegetarianen" – så häftig!

Hyllad sydkoreansk roman kommer äntligen på svenska och visar sig ha hypnotisk effekt. Han Kangs "Vegetarianen" är en superstark läsupplevelse.

Yeong-hye bestämmer sig för att sluta äta kött. Hon rensar frysen från oxlägg, dumplings, kyckling och skivad ål. Allt utom några påsar kryddörter. Det ska aldrig mer serveras rykande mustig bibimbap. Bara kimchi.

Förvandlingen sker till omgivningens fasa.

Hennes make skäms. Hennes far försöker med våld pressa en fläskbit innanför dotterns läppar.

Det händer i den sykoreanska författaren Han Kangs debutroman ”Vegetarianen” som vann förra årets Bookerpris – i konkurrens med hajpade pseudonymen Elena Ferrante.

Han Kang introducerades för svenska läsare redan i höstas med ett nyare verk, ”Levande och döda”.

Först nu kommer, äntligen, den omtalade ”Vegetarianen” från 2007 som blivit Hang Kangs internationella genombrott, och där Yeong-hyes köttvägran blir början till en katastrof.

Vi som nyss firat jul med ”skinka utan rumpa” och vegetarisk prinskorv på bordet har kanske svårt att förstå dramatiken. Men tydligen är vego så sällsynt i Sydkorea att det är en provokation, och särskilt provocerande är det att ställa sig utanför i ett normstyrt och traditionstyngt samhälle. Brottet att bli vegetarian märks direkt i den vardagliga gemenskapen. Därmed blir vegetarianismen också effektivt att använda som litterär bild.

Yeong-hye tänker inte längre som man ”ska”. Vilket inte heller författaren Han Kang ansågs göra. Hon var en av tusentals författare som blev svartlistade av den konservativa sydkoreanska regimen. De som hade ”fel” politisk ståndpunkt fick inte del av statliga bidrag.

”Vegetarianen” kan sägas illustrera just kampen för rätten att få bestämma över sina egna tankar. I boken tar kampen fysisk gestalt, genom att Yeong-hye tar sig rätten att bestämma över sin kropp.

Den som förväntar sig en roman med utfall mot köttbranschen och grisiga produktionsvillkor har noll att hämta. Det handlar inte heller om den vegetariska kostens hälsosamma och världsförbättrande inverkan. Det berör över huvud taget inte vegotrenden.

Han Kang beskriver ett samhälle där kravet på anpassning är absolut. När Yeong-hye magrar till följd av sin diet, och slänger både bh:n och blusen – då tycks hennes nya kropp i sig bli det farliga. Yeong-hyes förstockade make vänjer sig vid att äta algsoppa men kommenterar fanatiskt sin frus utseende och uppträdande. Hon var behändigt alldaglig, nu sticker hon ut.

”Vegetarianen” är skriven som en triptyk, där förändringens förlopp skildras ur tre olika perspektiv, inledningsvis makens. Formmässigt finns även en dualitet. Två pars äktenskap ställs emot varandra, dels Yeong-hyes, dels hennes systers. Systern är den duktiga, hon som perfekt upprätthåller systemet, medan hennes make är en frisinnad konstnär. Och motsvarande förhållande fast tvärtom råder nu i Yeong-hes äktenskap: en frisinnad kvinna, en anpassling till man.

I en extatiskt vacker scen möts de två sökande själarna. Konstnären målar färgstarka blommor över Yeong-hes nakna hud och drömmer om att fullända konstverket genom att förena sig med det. Jag föreställer mig spontant att det är hälsingekonstnären Mårten Anderssons allmogeinspirerade slingor som täcker Yeong-hyes kropp!

Intressant är att Yeong-hye avsexualiseras genom sin metamorfos. Först utan alla traditionella attribut – smink, bröst, kläder – kan verklig extas uppnås. Anspelar bokens sexfantasier också på något förbjudet i Sydkorea? Knappast i samma utsträckning som denna kvinnas tysta motståndsaktion. Hon förändrar ingenting annat än sig själv men eftersom hon inte längre passar in i omgivningens mönster måste hon behandlas som skvatt galet.

Linjen mellan friskt och sjukt blir skarp i ett samhälle där alla roller är statiska. Men kvinnans roll är särskilt begränsad – och utsatt. I Yeong-hyes undermedvetna härjar blodiga barndomsupplevelser som satt spår, om konsekvensen av att inte lyda patriarkala order.

Ifrågasättandet av normens tyranni är ett viktigt tema i ”Vegetarianen”. Men den är ingen idéroman utan mest av allt en unik berättelse med poetiska och mystiska inslag. Så tragisk. Så stark. Så häftig!

FAKTA: Ny bok av Han Kang, "Vegetarianen", översättning Eva Johansson (Natur & Kultur förlag)