Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi byter inte teknik om vi inte kan erbjuda alternativ

Annons

I ett inlägg i Vk skriver Bodil Ceballos (MP) att ingen vet vad som kommer att hända när Telia ”klipper” telefonledningarna i september. Bodil Caballos hänvisar till informationsmaterialet som vi på Telia har skickat till våra kunder som berörs när de allra äldsta delarna i telenätet ersätts med modern teknik.

Vi beklagar om vi har varit otydliga och vill gärna ta tillfället i akt och förtydliga att ingen behöver vara orolig. Vi byter inte teknik om vi inte kan erbjuda ett alternativ till den fasta telefonin i hemmet eller på företaget.

Alla Telias kunder erbjuds en modern telefonlösning, speciellt framtagen för att ersätta den fasta telefonin. I erbjudandet ingår en adapter med sim-kort dit man kopplar sin vanliga telefon och om det behövs en antenn. Alla behåller också sitt gamla telefonnummer. Den största skillnaden är att man alltid slår riktnummer, precis som när man ringer från en mobiltelefon. Självklart går det också att ringa larmnumret 112. Det här är ingen ny lösning eller teknik som behöver testas på respektive ort. Mobiltäckningen på platsen påverkas dock inte och vi kan därför inte lova att det går att ringa med en vanlig mobiltelefon.

Sedan 2009 har Post- och telestyrelsen och samtliga kommuner fått information om det pågående arbetet. Trygghetslarm är och har alltid varit en tjänst som kommunen ansvarar för. Själva tekniken fungerar lika bra både via det fasta och det mobila nätet.

Vi tar självklart ansvar för våra kunder och för de tjänster vi erbjuder! Skulle något fel uppstå så hjälper vi naturligtvis till – precis som vi alltid gör. Kunder som har frågor om vad som händer när det fasta nätet tas bort är välkomna att ringa till vår särskilda kundtjänst
på telefon 020-34 12 40.

Björn Berg
Informationsansvarig Telia

Mer läsning

Annons