Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi kan inte diskutera bilens vara eller icke vara än!

Annons

Svar till ledarskribent Anna Norling, 23 april. Förlegat bilvurmande påstår Anna Norling i ett Inlägg. Hur har hon fått fram detta resultat? Under 2016 såldes det så många nya bilar i Sverige att det sattes nytt rekord. Hela 372 318 stycken nya personbilar under 2016.

Läs också: Förlegat bilvurmande från Gävle-Alliansen

Bilismen är på framgång och vi svenskar behöver bilen för att överhuvudtaget kunna sköta våra liv. Fritiden, arbetet, allt är beroende av bilen. Att åka till arbetet, skjutsa barn hit och dit, kunna handla i de av Miljöpartiet utlokaliserade affärerna och att semestra, att resa på annat sätt inom landet är en Utopi! Om man vill resa till Dikanäs exempelvis så tar det med kollektivtrafik minst två dygn, Tåg till Umeå, buss från Umeå till Vilhelmina och bussen som går två turer om dagen på vardagar. Kommer jag på en helg får jag ta taxi tio mil för 1 500 kronor. Till Dikanäs blir kostnaden cirka 1 000 kronor enkel resa per person, i mitt fall 4 000 för fyra personer per resa vilket blir 8 000 kronor plus övernattning i Umeå och förmodligen i Vilhelmina då bussen från Umeå inte ansluter till lokalbussen. Kostnad blir cirka 12 000 kronor! Med bil tar det åtta timmar om man kör lugnt, bensinpris 14 kronor per liter och förbrukning 0,7 milen, ger en kostnad av 9,80 milen. Bensinpengarna blir tur och retur 1 176.

Kom igen när ni känner till verkligheten Anna och MP, kom igen när kommunikationerna i Sverige fungerar! När affärerna och skolan finns där vi bor. Då men inte förr kan vi diskutera bilens vara eller inte vara!

Geflebo

Svar direkt:

Hej Geflebo!

Att vi måste ställa om våra transportvanor är inget jag har hittat på själv. Det är vetenskapen och de flesta politiker enade kring.

Dock har du absolut rätt i att kollektivtrafiken på många håll fungerar alldeles för dåligt, och är alldeles för dyr för den enskilde. Inte minst gäller det i glesbygd. Det här måste förändras, och det är det offentligas ansvar. Det ska vara enkelt, och prisvänligt, att välja kollektivtrafiken.

Vänligen

Anna Norling

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare