Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi kan inte vänta!

Annons

En mängd skolreformer sjösätts under detta år. Det är ny gymnasieskola, nya och tidigare betyg, lärarlegitimation och ny lärarutbildning, för att nämna några. Detta är mycket viktigt att vi tillsammans med en ny skollag, får nya ramverk som blir moderna och fokuserar på kunskap.

Men vi kan inte vänta. Vi kan göra mycket under tiden i Gävleborgs län, innan dessa reformer får fullt genomslag.

Det finns ett antal framgångsfaktorer runtom i Sverige. Allt kan genomföras nu, till hösten och under det kommande året.

Det finns tre viktiga fokusområden: kommunen, klassrummet och eleven.

1. I varje kommun måste det finnas en plan, med höga förväntningar. Förväntningarna måste tydliggöras och spridas och följas upp. Vi måste börja tala väl om skolan och sprida alla goda exempel, för det finns, överallt. Det finns misslyckanden, men många fler framgångar!

Det måste finnas ett tydligt politiskt ledarskap, från kommunledning till skolförvaltning.
Alla måste inkluderas, även i klassrummet. Det måste bli en kunskapsfokusering och ett tydligt ledarskap. Samverka och använda befintliga resurser på ett nytt sätt. Allt annat är att svika våra barn och ungdomar. Finns det något viktigare än att våra barn får en bra start i livet med god kunskap?

2. Vi måste inse att läraren är den viktigaste personen i klassrummet men det krävs också annan personal runt läraren för att stödja undervisningen. All modern forskning visar att den bästa undervisningen är direkt, lärarledd, icke att förväxla med katederundervisning! Men flexibel, elevcentrerad och anpassad. Det innebär en svår uppgift för varje lärare. En miljö måste skapas, från skolledare och rektorer så att varje lärare kan bli en bra ledare i klassen. Kommunen måste satsa på lärare genom en bra lön, vidareutbildning och möjlighet att göra karriär, även att forska. Detta är av största vikt för våra elever, men också på sikt, vårt land om vi ska hävda oss i konkurrensen med vår omvärld. Varje dag hårdnar konkurrensen från övriga länder i världen.

3. Dåliga resultat beror inte på dåliga elever! Varje elev måste ses. Undervisningen ska vara individualiserad, men inte elevstyrd. Modern hjärnforskning och skolforskning måste utnyttjas. Dator till varje elev är en självklarhet. Den är lika viktig som pennan och blocket. Den är ett viktigt hjälpmedel för svaga elever men också för elever som har en egen och högre takt. Det är viktigt med baskunskap, men också kreativitet och kritiskt tänkande. Varje elev måste aktiveras under varje lektion. Risktagande och misstag kan och bör användas i undervisningen.

Höga förväntningar ska finnas från kommunledning, skolförvaltning och på varje elev. Vi ska informera om vad som är viktigt för inlärning och hur vår fantastiska hjärna fungerar. Sverige är ett av världens mest moderna och utvecklade länder. Med samlade krafter ska vi på några få år vända en ifrågasatt skola, till en skola i världsklass. Vi kan och måste bli bäst i klassen ! Vi har helt enkelt inte råd som ett litet land i norra Europa med mindre än att vara bäst även på skolområdet.

Michael Svensson (M)
Riksdagsledamot, utbildningsutskottet

Lars Beckman (M)
Riksdagsledamot Gävleborgs län

Mer läsning

Annons