Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktigt att ha entreprenörskap i skolan

Annons

Ett av de områden som är viktiga att utveckla under kommande mandatperiod är det om entreprenörskap i skolan. Om fler ska bli företagare i Sverige behöver positiva attityder, förhållningssätt och kunskap kring företagande och entreprenörskap grundläggas redan i skolan. Ökad samverkan mellan skola och näringsliv är viktigt.
Entreprenörskap i skolan är dock inte enbart det samma som att lära sig starta företag, utan handlar snarare om ett entreprenöriellt förhållningssätt som kan grundläggas långt innan barnen är tillräckligt gamla för att förstå begrepp som rör företagsvärlden. Det finns ett värde i ett entreprenöriellt förhållningssätt även för elever som går vidare till anställningar.
Många av de egenskaper som kännetecknar en entreprenör, som nyfikenhet, kreativitet, förmågan att se möjligheter och lösa problem behöver därför stimuleras och utvecklas genom hela skolgången. Skolan är en viktig arena för att Sverige ska bli mer entreprenöriellt. För att detta ska bli verklighet behövs kompetensutveckling hos lärarna, både för att använda mer entreprenöriella undervisningsformer i allmänhet och för att i undervisningen förmedla
företagandets betydelse för jobb och välstånd.
I skolans styrdokument anges idag att utbildningen ska syfta till anställningsbarhet. Det kan vara en spegel av de samhällsattityder vi haft, men behöver omformuleras för att en annan attityd ska genomsyra skolan. Skolans styrdokument måste därför omformuleras till att utbildningen ska syfta till försörjning genom anställning eller företagande.
Några av de orsaker till lågt företagande som brukar anges är bristande självförtroende och för lite kunskap och praktisk erfarenhet om hur man startar och driver eget företag. Att redan i skolan få mer formell kunskap och färdighet om företagande genom att prova att driva företag underlättar sannolikt för många att våga ta steget. Därför är det viktigt att de olika fristående organisationer som arbetar med detta får grundfinansiering för sin verksamhet, exempelvis Ung Företagsamhet. Det är också viktigt att det inom ramen för ordinarie kurser på alla gymnasieprogram ges möjlighet att använda denna undervisningsform,
Hans Backman (FP)
Riksdagsledamot från Gävleborg
Annika Persson (FP)
Riksdagskandidat från Gävleborg

Mer läsning

Annons