Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilken bild vill man ge besökande turister i Gävle

Lars Beckman ifrågasätter de politiska prioriteringar som görs i Gävle, bland annat satsningen på Gävle Marinfestival till helgen.

Annons

Gävle kommuns ledning har beslutat att investera cirka 2 miljoner kronor i en havsfestival som går av stapeln den här veckan.

Beslutet försvaras av ansvariga tjänstemän och politiker med att det ska sätta Gävle på kartan och locka nya besökare till kommunen.

Frågan är då vilken bild som besökande turister har fått av staden i sommar?

Gräsmattorna i stadens ytterområden har inte blivit klippta i brist på resurser och hålen i gatorna har förstört minst en bil enligt en artikel i lokaltidningarna.

De som försöker komma till Gävle som turister via havet, som tydligen är en ambition från kommunledningen, har mötts av skyltar att man kan åka buss ett par mil för att gå på toaletten enligt en annan artikel i lokalpressen under sommaren och man kan inte tömma latrintankar från båtar i Gävle då det inte finns någon fungerande gästhamn.

Det är självfallet svårt att prioritera i en kommunal budget men det kan inte vara kloka prioriteringar som kommunledningen i Gävle gör.

Att investera ett par miljoner i en festival i stället för att se till att det finns möjligheter för turister som kommer via båt att få ett gästvänligt bemötande är svårt för många att förstå liksom att det visuella intrycket från turister som kör bil runt i Gävle är oklippta gräsmattor som för tankarna till gamla öststatsländer.

Att samtidigt bygga upp en ny kommunal reklam- och evenemangsbyrå som i numerär är en av Gävles största, samtidigt som TV 4 Nyheterna rapporterar om förtvivlade taxichaufförer som kör färdtjänst, ser hur deras multihandikappade kunder ramlar omkring i bilarna på grund av groparna i vägarna, handlar alltså om ekonomiska och politiska prioriteringar och inte om bristande resurser i den kommunala ekonomin.

Den rapport som Timbro nyligen kom med visar också att Gävle kommun satsar mer kommunala medel per invånare på kultur, 1 283 kronor/invånare, som i första hand riktar sig mot en äldre målgrupp, än på fritidsverksamhet, som i första hand riktar sig mot barn och ungdomar, 1 053 kronor/invånare.

Det handlar också om tydliga ekonomiska prioriteringar mot en målgrupp som tydligen har politikens öra i Gävle och där huvudmålgruppen är äldre kulturintresserade.

En av lokaltidningarna ställde frågan till alla ledande politiker vad som skulle bli den största frågan att diskutera och lösa i höst och det var varierande svar från fler idrottsanläggningar till bättre skola.

En av de absolut viktigaste frågorna, hur man ska få ett bättre företagsklimat och därmed en ekonomisk tillväxt i Gävle kommun för att få ner arbetslösheten lös med sin frånvaro i svaren.

Inte minst ungdomsarbetslöshet har ökat dramatiskt det senaste året i Gävle kommun och här måste det till både lokala prioriteringar och nationella regelförändringar.

Mer läsning

Annons