Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Youtube hjälp i jakten på väljarnas röster

/

Bloggar, videoklipp, Facebook-grupper, microbloggar.
Politikerna testar många nya metoder för att locka väljarnas intresse inför valet till Europaparlamentet. Många använder det till sina personvalskampanjer.

Annons

Miljöpartisten Zaida Catalán är en av de kandidater till Europaparlamentet som driver en offensiv personvalskampanj. Hon står på femte plats på partiets lista och måste, om hon ska komma in, troligtvis kryssa sig förbi några namn, bland andra Bodil Ceballos från Gävle. Hon har räknat ut att hon behöver ungefär 30 000 kryss och ska bland annat jobba för en europeisk sexköpslag om hon kommer in.

– Min kampanj är stor i engagemang, men liten i ekonomiska medel. Jag har ett härligt ideellt stöd från många människor, säger hon.

Zaida Catalán är en av de kandidater som använder sig mycket av ”sociala medier” för att nå ut till väljarna. Hon har bland annat en egen hemsida med blogg, länkar till Youtube-klipp där hon uttalar sig i olika frågor och en Twitter-blogg där man kan följa hennes kampanjande timme för timme.

– Det här är en demokratisk revolution för oss som inte har något partistöd. Samtidigt tror jag att det ger en bra bild av vad en politiker gör och hur mycket man jobbar, säger hon.

Hon tror även att det kan leda till mer insatta väljare och en bättre granskning av politikerna.

Kenth Lövgren från Gävle använder inte samma taktik. Han är 33:e namn på Folkpartiets lista och har inte räknat ut hur många kryss han skulle behöva för att bli invald i parlamentet.

– Vi har väldigt starka namn i täten. Det är inte lätt att konkurrera med Marit Paulsen, säger han.

Han ska ändå ge sig ut på en kampanj de två sista veckorna för valet. För ändamålet har han hyrt en minibuss, och ska i sällskap med partikamrater besöka olika orter i Gävleborg.

– Det här med internet tar hemskt mycket tid och resurser. Det viktigaste är att prata med folk öga mot öga för då är det lättare att förklara och reda ut missförstånd, säger Kenth Lövgren.

Moderaten Hans Wallmark är femtenamn på sitt partis lista. Det betyder att han är en av de så kallade nationella kandidaterna, men han kan ändå inte vara helt säker på att komma in i parlamentet, även om det har sett lovande ut i de senaste opinionsundersökningarna. I dag har Moderaterna fyra EU-parlamentariker.

– Min kampanj är i första hand för att locka röster till Moderaterna, men jag försöker även få personliga kryss, säger han.

Hans Wallmark åker runt i hela Sverige för att prata med potentiella väljare. Hans kampanj har bland annat gjort stopp på Vasaskolan i Gävle. Men han tycker att sociala medier har gjort det enklare för politikerna att kommunicera.

– Jag spelade in ett Youtube-klipp och rörlighet i EU. Redan nästa dag hade 850 personer tittat på det. Det motsvarar fem eller sex torgmöten, säger Hans Wallmark.

Mer läsning

Annons