Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bulldagen en framgång för branschen

/

En folklig högtid – eller en ovanligt lyckad pr-kupp?
Den fjärde oktober är det tioårsjubileum för Kanelbullens dag, och Sveriges bagare och konditorer jublar.

Annons

Uppemot tre miljoner kanelbullar. Till ett värde av cirka 30 miljoner kronor.
Det är vad bullbranschen förväntar sig i försäljningsväg på kanelbullens dag – en dag då svenska folket stoppar i sig tio gånger fler bullar än en vanlig dag.
Bullförsäljningen den fjärde oktober har ökat varje år sedan temadagen instiftades av Hembakningsrådet 1999.

Tanken var att slå ett slag för det ”klassiskt svenska”, som semlor och kanelbullar, berättar Björn Hellman, vd för branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer.
– Man vill ju självklart ha en aktivitetsdag för branschen, och kanelbullen är oerhört tacksam, säger han och fortsätter:
– Alla har ju minnen från när man var liten och bakade bullar med mamma hemma i köket.


– Jag tror att det är otroligt bra. Dels säljs den här dagen nästan tre miljoner bullar, och totalt sett på året säljer vi säkert mycket fler bullar än vad vi skulle ha gjort annars.

Mer läsning

Annons