Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så stimulerar handlarna dina sinnen till köplust

/
  • Lukt ger egen identitet.  I det här gymmet luktar det pepparmint och citrus. Tanken bakom är att det ska ge gymmets varumärke en egen identitet och samtidigt ta bort kroppslukter. Foto: Nose AB

Ett talande kylskåp, trygg trädoft eller soffor med smak av köttbullar. Allt för att tilltala dina känslor och väcka köplust i dagens reklambrus. Marknadsföring i affärerna handlar inte längre bara om att ställa godsaker nära kassan, nu ska produkterna upplevas med alla sinnen.

Annons

Knepet att placera godiset där det inte går att undvika för att hungriga handlare ska impulsköpa en chokladkaka på väg ut är inte så svårt att genomskåda, men visste du att du som konsument numera kan lockas att köpa varor via alla dina sinnen? Genom att jobba med lukt, smak, känsel och hörsel i stället för att bara ge dig ett synintryck profilerar sig företagen för att få just sina produkter att sticka ut ur mängden.

– Att tränga så djupt in i konsumenten som möjligt, att påverka magkänslan, det är det som är sinnesmarknadsföring. Genom att medvetet gå igenom alla fem sinnen när man ska marknadsföra en produkt hittar man sätt att väcka känslor hos kunden, säger Bertil Hultén, marknadsföringsforskare vid handelshögskolan BBS i Kalmar, samt författare till boken Sinnesmarknadsföring.

Svenska kedjor som Bertil Hultén tycker är duktiga på den här nytänkande typen av marknadsföring är teknikvaruhuset Media Markt och Ikea. Media Markt är som en lekstuga för alla sinnen där man får klämma, känna och prova alla produkter från dammsugare till fina kameror. På Ikea finns det alltid något nytt att se och känna på och det är förstås ingen tillfällighet att du blir sugen på köttbullar när du kollar på möbler. Restaurangerna är på ett, enligt Bertil Hultén, ganska unikt sätt strategiskt placerade mitt i varuhusen för en välkommen paus i handlandet.

Ett av de marknadsföringsföretag som jobbar med alla sinnen är Sale nordic, och vd:n Öjje Holt berättar om en kombinerad kyl och frys som lanseras i höst och kommer att sticka ut ur mängden bland alla vitvaror.

– På kylskåpsdörren blinkar ett ljus för att visa att man ska öppna. När man öppnat berättar kylskåpet med behaglig röst om sig själv och sina funktioner. Inuti doftar det fräscht och där står en fruktskål som man får ta för sig ur. Det är en del av allt som ingår i marknadsföringen.

Att bli lockad på sätt som man inte alltid är medveten om kan kanske av vissa upplevas som att bli förd bakom ljuset, men Bertil Hultén tycker inte att det är att luras att göra marknadsföringen till en upplevelse för alla sinnen, och i vilket fall är vi inte så lättlurade.

– Det där är ett gammalt sätt att tänka, dagens konsumenter går inte att lura. Bilden av den lättledda konsumenten stämmer inte längre, yngre människor i dag har bra koll på reklam och påverkan och har en mycket större integritet när det kommer till reklambudskap än tidigare generationer, menar Bertil Hultén.


sofia.hallonsten@ttspektra.se

Mer läsning

Annons