Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få se nu, vad har vi lärt oss i februari?

Fredag. Snart helg med ett galet fullsatt Spegeln kan man gissa (Hello Saferide i morgon), släppfest i Hofors, Melodifestival del två på tv, öl, popcorn.
Fredag och läge att ställa frågan: Vad har vi lärt oss i veckan?

Annons

Vi har till exempel lärt oss att de beryktade ”krångliga reglerna” i Melodifestivalen inte direkt krävde en examen från KTH för att begripa. Men att det kändes utomordentligt menlöst att sitta och kolla på bilder av artisterna när de duellerade mot varann. Det var kanske jättespännande för dem som ringde för 34:e gången och röstade på Alcazar men verkligt skittråkig tv.

Överlag kändes den första delfinalen som en sömnig historia, hur gärna vissa än vill ha det till att det skrällde så väldigt att Shirley Clamp kom sist. Det skrällde inte alls i min tv-soffa (det kan delvis bero på att jag kollade på reprisen på söndagen, men ändå, noll skrällande, mycket lite galakänsla).

Vi har också lärt oss att bilar har ansiktsuttryck och att en österrikisk antropolog menar att det är bäst att köpa en bil vars ansiktsuttryck matchar med ens personlighet. Är man en försiktig bilförare ska man inte ha en bil som utstrålar makt.

Det här har den öster- rikiska antropologen kommit fram till genom att fråga ett gäng unga mämnniskor om hur de tyckte att bilarna såg ut. De fick bland annat svara på om bilarna var barn eller gamla, underdåniga eller dominanta, vänliga eller fientliga, ledsna eller lyckliga samt neurotiska eller lugna. Och de tyckte förvånansvärt lika.

”Mest attraktiva tyckte testpersonerna att bilar med dominant, maskulint och argt ansiktsuttryck var. Det var bilar med bred, låg grill och markerade, vinklade strålkastare”, enligt TT-artikeln om undersökningen.

Så det har vi lärt oss.

Sen har vi också lärt oss att, eller ja, det är kanske mest jag själv som lärt mig, att man aldrig aldrig ska tro på mascara-reklamen utan istället hålla fast vid sitt gamla beprövade märke och sort. De där jäkla collagenbanden som skruvar sig kring ögonfransarna och gör dem jättetäta i L’Oreal-reklamen är bara båg. Det blir inga täta ögonfransar av den mascaran inte, collagen är kanske en ingrediens men inte fan snurrar den sig kring några fransar med märkbar effekt i alla fall. En lärdom att sprida vidare alltså. Tro inte ett ögonblick på mascarareklamen.

Apropå collagen har vi lärt oss att plastikdoktorn som sitter med i panelen på det amerikanska frågeprogrammet ”Doctors” (kan det nog heta) tycker att collagen från grisar är toppen att spruta in i folks ansikten.

Han gjorde det i sändning och kvinnan som sen satt där med en överläpp som liksom stod rakt ut förklarade sig vara jättenöjd.

I samma program fick vi lära oss att väldigt överviktiga människor gärna får såna stora valkar på magen (vi pratar övervikt à la Amerika nu) och att de på sjukhusen kan hitta allt möjligt där under valkarna. Smörgåsar till exempel. Och att en smörgås som har legat i en fettvalk i ett par veckor inte luktar så vidare gott.

Vad mer har vi lärt oss? Att februari är värsta vintermånaden? Att det kommer en massa gamla skepp till Gävle i sommar? Att Arbetarbladet i två delar får vissa att vilja säga upp prenumerationen och andra att lyckligt splitta tidningsläsandet över frukostbordet?

Vi har lärt oss en hel del, inte sant? Låt oss hoppas att det gör oss rustade att möta den kommande helgen, våren, livet. Det vore bra. Tack.

Bra just nu:

Mer läsning

Annons