Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gefle IF blåst på solklar straff

Hasse Berggren skulle bara sparka in kvitteringen – då drogs han ner av en Trelleborgsback.
Men domaren friade och GIF avslutade vårsäsongen med en 2–1-förlust.
– Helt otroligt. Jag har aldrig varit med om en mer solklar straff, säger Berggren.

Annons

Gefle IF gjorde i ärlighetens namn ingen vidare match på Vångavallen, trots att Amadou Jawo gav laget ledningen redan i den fjärde minuten.

Ändå kunde det ha blivit en poäng. I 95:e minuten fintade Hasse Berggren till sig ett friläge bara några meter från Trelleborgsmålet, men i kamp med hemmabacken Dennis Melander kunde han inte stå på benen.

Från läktarhåll såg det ut som en solklar straff och GIF-spelarna blev fullständigt rasande när domare Johan Hamlin inte blåste.

Både Berggren och Yannick Bapupa varnades i tumultet, den sistnämnde för att han begick ett regelbrott när han framför domaren pekade mot storbildsskärmen.

Berggren:

– Det är helt horribelt, vi känner oss bestulna. Jag är målskytt, varför skulle jag lägga mig ner när jag är fri fem meter från målet?

– Jag blev chockad när deras back drog mig i armen och kunde inte göra någonting – och så friar domaren. Helt otroligt.

Dennis Melander i TFF hade en annan syn på saken.

– Vi har axelkontakt, men jag tycker inte att det var straff. Han (Berggren) överdriver väldigt mycket och är framme och pockar på domarens uppmärksamhet direkt. Men hade domaren haft en dålig dag hade kanske blåst, säger Melander.

Som om det inte var nog med Berggrens friläge, domaren hade mycket väl kunnat blåsa straff även vid två handssituationer, båda på övertid de också.

– Jag vet att domaren bedömer varje situation för sig och att man inte kan samla ihop till en straff. Men för mig är det obegripligt att vi inte får åtminstone en med oss, säger GIF-tränaren Urban Hammar.

Domaren själv var tvärsäker på sin sak, även efter matchen.

– När det gäller friläget tycker jag inte att det är en bestraffningsbar foul. Det är en kontakt som sker i en närkamp och spelaren faller, men jag bedömer alltså att det inte är bestraffningsbart, säger Johan Hamlin.

– Vid den ena handssituationen rullar bollen på en liggande spelares hand och vid den andra får spelaren ett skott på armen, jag bedömer att det inte heller är bestraffningsbart. Det är tre grejor inom kort tid, men varje situation för bedömas unikt ändå.

– Ja, det är klart man får det, sedan beror det på hur man gör det och vad man säger.

Efter motvind i första halvlek och stundtals hård Trelleborgspress misslyckades GIF helt med att använda medvinden i andra halvlek. Trots att GIF på slutet bytte in både Alexander Gerndt och Daniel Westlin, och alltså hade fyra anfallare på planen, dröjde det tills slutsekunderna innan kvitteringen kändes nära.

– Nä, det var ingen bra match, men vi forcerar ju på slutet och jag tycker att vi var värda en poäng. Förjävligt tråkig avslutning på en bra vårsäsong, sammanfattar Berggren.

Mer läsning

Annons