Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Aktiva föräldrar på Nynäs högstadium

Nynäs Montessoriskolas högstadium har andra förutsättningar än låg- och mellanstadiet.
Utbildningsnivån hos föräldrarna är högre och målsättningen är att nio av tio elever ska ha erfarenhet av montessoripedagogik när de börjar.

Annons

I samband med beslutet att lägga ner Nya Nynässkolan för ett år sedan bestämde politikerna också att Nynäs Montessoriskolas årskurser 7–9 skulle få hela Gävle som upptagningsområde. Detta gäller inte för låg- och mellanstadiet.

Högstadiet har dessutom en särskild skolstyrelse som är rådgivande åt rektorn.

– Beslutsrätten ligger hos mig, men jag lyssnar på deras synpunkter säger rektor Tomas Ekman.

Utgångspunkten när nya elever tas emot är att 90 procent av eleverna ska ha gått i montessoriskola tidigare.

Tomas Ekman vittnar om att föräldrarna är mycket aktiva och engagerade.

Och i statistiken över utbildningsnivån bland föräldrarna till elever i årskurs 7–9 i Gävle hamnar Nynäs Montessoriskolas högstadium näst högst.

Över hälften, 52,7 procent, har högre utbildning än gymnasium.

Däremot har högstadiet färre utbildade montessorilärare än låg- och mellanstadiet. Enligt rektorn Tomas Ekman är bara två färdigutbildade.

Som Arbetarbladet tidigare berättat nyrekryterar skolan lärare till högstadiet för att höja kompetensen.

Mer läsning

Annons