Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det handlar om att ge alla samma chans"

För några månader sedan fick Arbetarbladet ett samtal från en förälder till en elev på Nya Nynässkolan. Pappan var mycket upprörd och tyckte att hans barn inte fick någon fungerande undervisning.

Annons

Han beskrev läget som kaotiskt med alltför många elever på samma utrymme och upplevde att tiden snarare gick åt till att lösa konflikter än lära sig något.

Föräldern, som själv har invandrarbakgrund, reagerade också starkt på det han såg som en snedfördelning; att de flesta barnen i klassen hade utländsk bakgrund.

Pappan har senare avböjt till att medverka i artiklarna. Men vi har ändå valt att titta närmare på läget.

När vi besökte skolan hade en skjutdörr installerats mellan två av klassrummen för att skapa möjligheter till mer lugn och ro. Personalen bekräftade till stor del pappans bild. Men under besöket såg vi lugna och koncentrerade barn som verkade vara fyllda av vetgirighet och upptäckarlusta.

Få situationer i samhället kan tecknas i svart och vitt, rätt eller fel. Det gäller i högsta grad situationen på Nynäs Montessoriskola.

Den tycks tvärtom vara mycket komplex. Många omständigheter inverkar.

I historien finns en nedlagd skola, en särskild pedagogik, skillnader i bakgrund och förutsättningar, inkörningsproblem, möjligheter och mål.

En särskild aspekt av läget vi valt att rapportera om berör segregation och integration.

Ämnet är känsligt, det märks på intervjusvar och attityder. Det finns en rädsla för att peka ut och stämpla.

Ändå har vi bestämt oss för att diskutera det.

Begreppet utländsk bakgrund har vi valt att använda för enkelhetens skull. Vi är medvetna om att vi därmed riskerar att klumpa ihop skilda kulturer och etniska tillhörigheter för att sedan ställa denna konstruerade grupp mot svenskar som bott i landet i generationer.

Vi vet att människor med "utländsk bakgrund" kan vara allt från akademiker till arbetslösa, att de individuella skillnaderna är stora.

Men frågan handlar egentligen inte om det otvetydiga i fruktbara möten mellan människor med olika erfarenhet och bakgrund. Det handlar om en politisk målsättning, om möjligheter att ta sig in i det svenska samhället och om språkförbistring. Om tillräckliga resurser och nödvändiga förutsättningar.

Om att alla ska ha samma chans att lära av varandra.

Mer läsning

Annons