Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart med dubbelspår hela vägen till Stockholm

/
  • Carina Blank, kommunalråd i Gävle, gläds åt att Kenth Nilsson och Banverket har tagit till sig synpunkterna och omfördelat 50 miljoner kronor till dubbelspåret Skutskär-Furuvik.

(Uppdaterad 19:45) Dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik byggs som planerat.

Banverket lägger till 50 miljoner kronor för ett nytt tågspår till Skutskärs-fabriken. Det innebär att det nuvarande järnvägsspåret i Furuvik kan rivas 2014.

Annons

– Vi har uppvaktat Banverkets generaldirektör och fått gehör. Jag är jätteglad för att vi har fått det här förhandsbeskedet, säger Carina Blank, kommunalråd i Gävle, som för ett par veckor sedan uttryckte sin besvikelse över Banverkets ändrade planer som skulle ha inneburit att det gamla spåret skulle ha varit kvar och delat av samhället Furuvik.

Det nya dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik ska anläggas över sjön Trösken. Bygget beräknas kunna påbörjas 2011 för att vara klart för tågtrafik i december 2013. Om tidplanen håller ska det gamla spåret rivas 2014.
Tom Widorson, vd för Furuviksparken, är lättad efter beskedet som innebär att parken kan gå vidare med sina investeringsplaner för området där järnvägen går i dag. Till exempel ligger Furuviks camping alldeles intill det planerade dubbelspåret.
Men för att flytta campingen närmare havet är parken beroende av att det nuvarande spåret rivs.
Gävle kommun har också pekat ut området i Furuvik mellan havet och den nuvarande järnvägen som attraktivt för nya bostäder.
Enligt Kenth Nilsson, regionalchef på Banverket, har myndigheten fördelat om pengar från en pott för oförutsedda utgifter efter påtryckningar från bland annat kommunerna Gävle och Älvkarleby.

– När vi fick konsekvenserna så väl beskrivna av kommuner och företag måste vi ta det ett varv till. När vi gör prioriteringar är Ostkustbanan ett av våra prioriterade områden, säger Kenth Nilsson.
Även Lars Skytt, kommunalråd i Älvkarleby kommun, är lättad och nöjd över att arbetet med utbyggnaden av dubbelspårig järnväg fortsätter.
– Det betyder mycket för vår befolkning. Arbetspendlingen är en ödesfråga för oss för att arbetsmarknaden ska fungera. Nu är det kapacitetsbrist så att folk får stå från Skutskär till Uppsala. För att få plats med fler tåg på banan krävs dubbelspår hela vägen till Gävle, säger han.
Möjligheter till fler transporter via järnväg anses också vara en viktig förutsättning för utvecklingen i Gävle hamn.
– Gävle är en logistisk port till Norrland, och fungerar det inte här blir det stopp, säger Carina Blank.

Mer läsning

Annons