Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kyld mat på frammarsch

/
  • MAT TILL HELA SVERIGE. Trang Nguyen sprider ut köttfärsen och lägger på ett lager lasagneplattor. Snellmans Ångkök i Gävle säljer färdiglagad mat till bensinstationer och matbutiker runt om i hela Sverige. ”Mycket skulle kunna göras industriellt och maskinellt, men eftersom vi gör det själva är det så gott som hemlagat”, säger Håkan Snellman, vd.
  • KYLS. När potatismoset är färdigt gäller det att kyla ned det från minst 70 grader till 8 grader på fem timmar.
  • 1,3 KG LASAGNE. Snellmans Ångkök i Gävle gör 15 maträtter per dag och oftast inte fler än 200 förpackningar åt gången.
  • KÖPER HALVFABRIKAT. Håkan Snellman visar upp de kåldolmar som tillagades tidigare på dagen. Men det är ett annat företag som rullar kåldolmarna.

Tidspressen i samhället gör att fler väntas köpa mer färdiglagad mat i fram
-
tiden. Utbudet växer med fler halvfärdiga middagar till hela familjen och mer hälsosam och miljövänlig mat.


– Färdigmat kommer

i framtiden att vara till
-
gänglig överallt, säger Håkan Snellman, vd för Snellmans Ångkök i Gävle.

Annons

Han kommer från Finland, där marknaden för den kylda färdigmaten betraktas som mogen. Där är merparten, uppåt 90 procent, av den färdiglagade maten i butikerna kyld.

– I Sverige har vi det omvända förhållandet. Här har det varit 90 procent fryst, men nu börjar vi närma oss 30 procent färsk och 70 procent fryst, säger han.

Vid sidan av enportionsrätterna görs nu mer storförpackningar än tidigare, till butiker och sedan helt nyligen till bensinmackar där 7 Eleven står för matutbudet. Snellmans Ångkök säljer också mat till försäljning i lösvikt i ett 60-tal butiker inom Ica, Coop och Hemköp. Butikerna köper till exempel potatismos och pannbiff i storpack och kunden får själv välja hur mycket man vill köpa.

Basen i produktionen är husmanskost med inslag av internationella rätter. Per-Anders Kjellman arbetar med produktutveckling och har god hjälp av cirka 20 anställda från 12 nationaliteter som föreslår nya recept. Eleverna från Engelska skolan som äter skolunch hos Ångköket fungerar ofta som en testgrupp när nya recept tas fram.

– Barnen är vår bästa referensgrupp. Senast i dag har barnen varit med och testat kebabwok. De har faktiskt hjälpt oss att utveckla produkter, säger Håkan Snellman.

Han visar runt i tillagningen. Hygienkraven är hårda och Arbetarbladets medarbetare uppmanas att tvätta händerna och förses med rockar och mössor.

I köket görs lasagne i storpack. Fem medarbetare hjälps åt att fylla 70 formar med köttfärs, lasagneplattor och ost. I ett kylrum intill står kåldolmar på nedkylning. Håkan Snellman visar stolt upp en plåt och konstaterar att all mat lagas på plats i Gävle. Men kåldolmarna köps frysta från ett företag i Källby i Västergötland som gör dem råa och sedan fryser dem. Och falukorven köps färdigstekt från ett annat företag. Det är så man får ekonomi i en bransch med små marginaler.

2005 och 2006 gick företaget med förlust. På tre år har antalet anställda minskat från 37 till cirka 20 och förra året gjorde Snellmans Ångkök en vinst på 323 000 kronor.

För tre år sedan trodde Håkan Snellman att företagets omsättning skulle dubblas inom några år, men så har inte skett. Prognosen för i år är en omsättning på 30 miljoner vilket är samma nivå som de senaste tre åren.

Men Håkan Snellman ser ljust på framtiden. Han är övertygad om att fler kommer att köpa mer färdiglagad mat framöver.

– Färdigmat kommer i framtiden att vara tillgänglig överallt, i affärer, på serviceställen, automater och på internet, säger han.

Ångköket gör i‑dag inga ekologiska rätter, men Håkan Snellman säger att de tittar på det ekologiska konceptet och kommer att lansera produkter när det finns en klar efterfrågan.

– Ekologisk produktion kräver mer utrymme eftersom råvarorna ska hållas avskilda från övriga råvaror, säger han.

Mer läsning

Annons