Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missnöjet hos försäkringskassan växer stadigt

Missnöjet med försäkringskassan växer. Inte ens varannan sjukskriven eller barnfamilj är nöjd med servicen. Tillgängligheten på telefon är en av de funktioner som får sämst betyg.

Annons

Uppgifterna kommer från försäkringskassans egen årsredovisning för 2008.

Den årliga kundundersökningen ger ett föga smickrande resultat: Kundernas betyg på försäkringskassan har försämrats under en rad år, men förra året var försämringen större än tidigare.

Alla grupper har blivit mer negativa: inte ens varannan funktionshindrad, sjukskriven eller barnfamilj är nöjd med försäkringskassans service.

Sämst betyg får tillgängligheten på telefon, handläggningstiderna och information om hur lång tid ett ärende tar. En orsak till det växande missnöjet är förmodligen ökade handläggningstider. Under sommaren 2008 hade försäkringskassan problem att hantera ärenden som gällde tillfällig föräldrapenning och föräldrapenning vilket innebar försenade utbetalningar. Årsredovisningen visar också att produktiviteten minskade under förra året, antalet skadestånd ökade och även antalet anmälningar till Justitieombudsmannen (JO) ökade.

JO uppmärksammade problem med långa handläggningstider och svårigheter att komma i kontakt med handläggare och uttalade i januari 2009 mycket allvarlig kritik mot att Försäkringskassan för att ha åsidosatt de förvaltningsrättsliga kraven vid förra årets omorganisation.

Mer läsning

Annons