Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riskera inte livet vid järnvägskorsningen

/
  • RUSNING. Både bilar och tåg passerar ofta vid Gävles mest trafikerade järnvägsövergång i Strömsbro. Här genomförde Banverket och Vägverket en gemensam kampanj under gårdagen för att informera om säkerhet.
  • VÄNTAR. Hugo Isaksson, 12 år och Wilma Johansson, 11 år tar det försiktigt över järnvägen och vet att det kommer många tåg här. De kan höra bommarnas ringsignal ända hem till mormor och morfar, som de är i Gävle för att hälsa på.
  • FÖRSIKTIG. Reine Jämthagen passerar korsningen i Strömsbro varje dag när han delar ut tidningar. Han tar det alltid lugnt.
  • VARNAR. Beisi Sundin delar ut vattenflaskor till förbipasserande, med en uppmaning att inte vara obetänksam när man korsar spåren. Anders Göransson står först  i bilkön.

Chansa aldrig när du passerar en järnvägsövergång. Kampanjen som genomfördes i Strömsbro i går ska få Gävleborna att ta det försiktigare.
– Vi vill uppmana folk att ta det lugnt och respektera nedfällda bommar, säger Beisi Sundin på Banverket.

Annons

Järnvägsövergången vid Hillevägen i Strömsbro är Gävles mest trafikerade. Just här hade en bil ställt sig mellan de båda järnvägsspåren i november 2007. En anställd vid Banverket hade ringt in på sin fritid och rapporterat bilen. Tågföraren hade inte ens sett den.

Den här gången gick det bra för bilföraren, som fortsatte sin färd efter att bommarna gått upp.

Men att chansa är en dålig idé. Ett fullastat godståg kan behöva tre kilometer för att stanna och en lokförare tar tre sekunder på sig att ens hinna börja bromsa.

Runtom i Europa genomfördes i går en gemensam kampanj för att informera om säkerhet vid järnvägskorsningar. Beisi Sundin och Stefan Modin från Banverket var ute i Strömsbro och delade ut vattenflaskor och informationsbroschyrer. Många förbipasserande ville släcka törsten i värmen.

Bommarna är nere omkring en minut när ett tåg passerar, enligt Beisi Sundin.

– Men det upplevs nog som mycket längre, tror hon.

Här är det helbommar, som inte går att ta sig runt. En korsning i två plan hade varit ännu bättre, menar Beisi Sundin, men det satte Testeboån stopp för.

Att läsa tågtidtabellen i förväg är ingen bra säkerhetsåtgärd.

– När jag informerar på skolor får jag höra att ”ja men vi vet när tågen kommer”. Dels kan det bli förseningar och dels har Banverket egna fordon som är ute och åker, säger Beisi Sundin.

Skolbarn genade förut vid sidan av spåren här, men efter att Banverket satte upp stängsel för några år sedan har smitandet lugnat ner sig. Att gena över järnvägsspår är olagligt och kan ge böter.

– Det var en person i elrullstol som lyckades ta sig över järnvägen här, vid sidan av korsningen. Människan är gjord för att ta genvägar, säger Beisi Sundin.

Genom den internationella säkerhetskampanjen vill man minska antalet olyckor.

Sverige har relativt sett få olyckor, i genomsnitt 30 per år. Omkring fem personer omkommer varje år vid en järnvägsövergång.

Banverket jobbar även med att minska antalet järnvägsövergångar som ligger på ett plan. I hela landet har de minskat från 12 000 till 8 000 under de senaste 15 åren.

Mer läsning

Annons