Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Segregationen som vägrar ge sig

/

Segrationen skulle minska.
Det var målet när skolområdena i Gävle gjordes om för drygt ett år sedan.
Men så blev det inte.
I dag har nio av tio elever på Nynäs Montessoriskolas låg- och mellanstadium utländsk bakgrund.

Annons

Protesterna var högljudda när Nya Nynässkolan, Söderskolan och Pingeltorpsskolan hotades av nedläggning. För Nya Nynässkolans del var ursprungstanken att eleverna skulle styras till Brynässkolan och Stenebergsskolan, något som fick många föräldrar att gå i taket. Det fanns en tydlig oro för att en mycket hög andel elever med utländsk bakgrund skulle samlas på de båda Brynässkolorna.

I all hast kom ett nytt förslag: skolornas upptagningsområden gjordes om. Eleverna från Hagaströmsskolan skulle styras till Sofiedalsskolan och Nordost, där många har utländsk härkomst, skulle i första hand få börja på Solängsskolan.

Men Solängsskolan hade brist på platser. Och många föräldrar både från Nordost och Öster valde att låta sina barn gå i den kommunala skola som finns kvar i samma område: Nynäs Montessoriskola.

– Föräldrarna har prioriterat närheten till skolan. Och en del vet kanske inte vad just montessori innebär, de uppfattar det som ett namn på skolan, säger rektorn Tomas Ekman.

I dag har 90 procent av eleverna från förskoleklass upp till högstadiet på Nynäs Montessoriskola utländsk bakgrund.

Barn och ungdomsnämnden har som mål att främja integration, att ha en bra blandning mellan svenskfödda elever och elever med utländsk bakgrund.

Men skolområdeschefen Bo Egebrand tycker inte att fördelningen inom skolan innebär ett misslyckande.

– Det är inte helt lätt att styra föräldrar. De har ju det fria valet. Och jag ser det här som en början, det här är första året efter att upptagningsområdena gjordes om, säger han.

Men lärare på Nynäs Montessori vittnar om att det är en svårighet när många olika språkgrupper hamnar på samma skola. Ett flertal elever har det jobbigt med språket. I dag har kommunens förberedelseklasser slopats och en individuell bedömning görs av när eleven kan slussas in i en klass. Målet är att det ska ske så snart som möjligt. Den så kallade landningen, som ersatt förberedelseklasserna, erbjuder otillräckliga resurser, anser lärarna på Nynäs Montessoriskola.

1997 varnade en folkpartistisk skolpolitiker för att den kommunala montessoripedagogiken skulle leda till segregationsproblem - eftersom enbart barn till svenskfödda föräldrar hade sökt sig till undervisningen, som då låg på Nya Nynässkolan.

I dag har pendeln slagit över åt andra hållet.

Men Tomas Ekman ser inte negativt på utvecklingen.

– Flertalet av våra elever har höga ambitioner och gör enastående framsteg trots att de måste jobba hårt med språkutvecklingen. Vi måste hitta vägar för att utveckla språket parallellt med det övriga lärandet. Som en del i detta driver vi ett biblioteksprojekt där bokprat, ordlekar, korsord och enskilda lektioner ingår, säger han.

Ekman har också sökt kommunala pengar till fler projekt som ska hjälpa skolan.

 

 

 

 

 

Mer läsning

Annons