Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Studentkåren vill ha närvarande lärare

/
  • VILL HA BÄTTRE TILLGÄNGLIGHET. ”Det vore önskvärt att lärarna var mer tillgängliga för studenterna”, säger Rickard Petrés, ordförande i studentkåren på Högskolan i Gävle

En del lärare svarar direkt medan andra väntar flera veckor innan de svarar på e-post eller telefon.

– Det vore önskvärt att lärarna var mer tillgängliga för studenterna, säger Rickard Petrés, ordförande i studentkåren på Högskolan i Gävle.

Annons

Lärarnas närvaro – eller snarare bristande närvaro – uppmärksammades tidigare i höst när Gefle Dagblads Kerstin Monk intervjuade gästforskaren Jim Axley.

Axley hävdade att det knappt pågår någon verksamhet i högskolan efter klockan två på eftermiddagarna.

Det gjorde att rektorn Maj-Britt Johansson bestämde sig för att undersöka saken.

– Vi håller på med en utredning, säger hon.

Hon vill att prefekterna ska undersöka hur det ser ut på respektive institution. Än så länge har han inte hunnit ställa frågan.

– Har man förrättningsort Högskolan i Gävle ska man vara här. Om man inte finns på plats måste man ändå se till att man är nåbar eller finns tillgänglig fysiskt en speciell tid eller dag, säger Maj-Britt Johansson.

Hon beskriver det som ”en närvaroplikt som fyller studenternas behov”.

Har pratat med lärare

Studentkårens ordförande Rickard Petrés bekräftar att en del lärares bristande närvaro diskuteras bland studenterna.

Han har själv pratat med cirka tio lärare som det klagats på.

– Det har blivit bättre.

Rickard Petrés tycker att lärarnas närvaro är viktigt för ”ett levande campus”. Men viktigast är, menar han, att studenterna kan nå dem utan problem.

Han efterlyser tydligare riktlinjer från högskoleledningens sida, exempelvis att lärare ska svara på e-post inom en viss tid.

”Två olika saker”

Lennart Öhlund, prefekt på institutionen för humaniora och samhällsvetenskap, tycker att tillgängligheten är ”ganska god”.

– Bristande närvaro är inte något som studenterna ofta anför, säger han.

Han konstaterar att lärare som forskar inte kan vara på sina tjänsterum för jämnan.

– Närvaro och tillgänglighet är två olika saker, menar Lennart Öhlund.

Mer läsning

Annons