Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swedbankbedragaren fortsätter stjäla

Minst fem Swedbankkunder har den senaste tiden blivit avlurade stora summor pengar. Den värst drabbade har förlorat 60 000 kronor.
– Både unga och gamla har blivit uppringda och jag skulle inte vilja påstå att de har varit lättlurade. Jag vet inte hur man ska försvara sig mot det här, säger polisens utredare, Björn Anselius.

Annons

Arbetarbladet kunde efter julhelgen berätta att minst två Hoforsbor blev uppringda av en bedragare på juldagen. Mannen sa sig vara från Swedbanks säkerhetsavdelning. Han kunde genom detaljerad utfrågning tillslut logga in på en av kundernas internetbank. Den drabbade kvinna förlorade sammanlagt 38 000 kronor.


Efter helgerna har Gävleborgspolisen fått in ytterligare anmälningar där en bedragare använt ett snarlikt tillvägagångssätt. Trots att det finns tydliga likheter mellan de olika fallen utgår polisen inte från att det är samma person.
– Det måste vara flera olika personer och det är ingenting som tyder på att de samarbetar. Jag håller på att sammanställa de anmälningar jag har fått och än så länge har jag inte hittat något mönster, säger Björn Anselius.



De drabbade finns spridda över hela Gävleborg och även i andra delar av Sverige. Uppskattningsvis har mellan 20 och 30 personer blivit uppringda. Minst fem av dem har blivit avlurade stora summor pengar. Den som blivit värst drabbad har förlorat 60 000 kronor. Det är inte ovanligt att flera olika konton länsas på pengar.
– Det enda de egentligen har gemensamt är att alla som blivit av med pengar är kunder i Swedbank, säger Björn Anselius.


Varför det slår mot en viss bank har han dock inget svar på.
– Min hypotes är att de kanske har störst kundunderlag, men jag vet inte säkert att det är så.
Inte heller banken själva har något svar på varför just de är utsatta.
– Vi är några banker som har samma typ av system och jag skulle vilja påstå att vår internetbank är mycket säker. Men de här är mycket skickliga bedragare och de har lurat av ett tiotal av våra kunder sina personliga koder. Att lämna ut pinkoden är som att lämna lägenheten med nyckeln i dörren, säger Swedbanks presschef, Anna Sundblad.

De stulna pengarna har förts över till olika banker i Dalarna. Men trots att transaktionerna har kunnat spåras finns det i dagsläget ingen misstänkt.
– Spontant skulle jag säga att det inte behöver vara den som äger kontot som är bedragaren. Det kanske är någon som har lånat ut kontot utan att veta till vilket ändamål, säger polisens utredare, Björn Anselius.



– Vi ska akta oss för att se det som en härva, vi måste behandla varje ärende var för sig. Men det finns säkert många fler ärenden på andra ställen i landet. Vi skulle ha stor tur om inte fler har drabbats.


Swedbanks Hoforschef har tidigare sagt till Arbetarbladet att banken inte kan ersätta de kunder som blivit av med pengar. Och polisen står också maktlösa.
– Vi kan inte gå in och frysa konton och vi vet inte om det ens finns några pengar kvar, säger Björn Anselius.

Mer läsning

Annons