Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TES är verktygetsom ska ge deäldre bättre vård

/

Med ett nytt planeringsverktyg som kallas TES ska det bli lättare för dem som jobbar på äldreboenden att prioritera promenader och andra sociala aktiviteter med de gamla.
– Vi märker redan skillnad, det blir mer tydligt att det här också är något som ingår i det dagliga arbetet, säger Liselott Smedlund, verksamhetschef på Selggrensgården.

Annons

När de anställda på Selggrensgården kommer till jobbet på morgonen får de varsitt insatsschema.

Där står det vad de ska göra under dagen och hur lång tid det beräknas ta. Det står vilka kunder de ska hjälpa upp ur sängen, kanske att de ska fixa frukost, lösa korsord med Agda, ha egen rast, gå en promenad med Sture, sköta tvättstugan och så vidare.

När de går hem för dagen prickar de av vad som blivit gjort, och om något inte hunnits med flyttas den insatsen till en annan dag. Vill Sture inte gå på promenad skrivs en avvikelserapport.

Varje behov och önskemål som en kund har, och som finns nedtecknad i den personliga planen, blir till en insats i planeringsprogrammet TES, och läggs ut på en medarbetare.

– Det blir tydligt för varje medarbetare vad som är deras arbetsuppgifter. När vi har en riktig planering syns det att det finns tid för att gå en promenad, eller att titta i fotoalbum med den som hellre vill det. Självklart måste rena omvårdnadsinsatser gå allra först. Men städning och tvätt prioriteras lägre än utevistelser och kundernas önskemål, säger Liselott Smedlund.

Furugården har också infört planeringsverktyget TES. Sofia Magdalena står på tur, och sedan följer resten av äldreboendena fram till i vår. Projektledare är Margareta Nilsson, tidigare hemtjänstchef i Bomhus.

– Jag tror faktiskt att det kommer att få en sådan effekt att man vågar prioritera socialt umgänge och aktiviteter mer. Tidigare kanske många kände ”Oj, här sitter jag och spelar kort när det finns så mycket att göra”. Men när man får det på ett papper att det faktiskt är det man ska göra och att det finns annan tid avsatt till det andra, då kan det kännas mer godkänt, säger hon.

Systemet bygger dock på att medarbetarna blir duktiga på att snappa upp vad kunderna vill, och föra in önskemålen i de personliga planerna så att de verkligen blir till insatser som det avsätts tid för. Sedan är det fullt tillåtet att gå ifrån dagens insatsschema, antingen om tidpunkterna passar de äldre dåligt, eller om något akut händer på boendet.

Mer läsning

Annons