Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hofors tar in ännu en konsult

/
  • Tar hjälp. Nye socialchefen Jan Bornestig tar nu in ytterligare en konsult som ska se över socialtjänstens arbetsrutiner. Förhoppningen är att sänka kommunens kostnader för socialbidrag.

Nye socialchefen Jan Bornestig tar in ytterligare en konsult som ska se över socialtjänstens verksamhet. Det kostar kommunen närmare en kvarts miljon, pengar som Bornestig hoppas få tillbaka i form av effektivare handläggning av socialbidrag.

Annons

Jan Bornestig är inne på sin tredje månad på nya jobbet. Och han trivs på pensionerade Gun-Britt Grohps rum på kommunhuset i Hofors, intygar han när vi ses.

Han har redan hunnit bilda sig en uppfattning om kommunen. Att kostnaden för socialbidrag skulle ha ökat mer i Hofors senaste året än på andra håll, är en bild han inte tycker stämmer med verkligheten.

– Jag tycker vi måste ha perspektivet att se oss om i omvärlden och då tycker jag att Hofors har klarat sig ganska bra i jämförelse. Vi har ökat kostnaden för försörjningsstöd med 32 procent senaste året, flera kommuner har haft en ökning med över 100 procent, säger Jan Bornestig.

Han har dock påbörjat arbetet med att se över kostnaderna för individ- och familjomsorgen och då kommit fram till att den konsultrapport som Öhrlings levererade tidigare i år behöver följas upp.

Därför anlitas nu ytterligare en konsult som ska jobba åt kommunen på heltid under två månader. Förhoppningen är att den externa genomgången ska minska kostnaderna för socialbidrag.

– Han ska ta fram en arbetsmodell för våra handläggare, så att det blir lätt för alla att göra likadant, säger Bornestig.

Konsulten ska också gå igenom alla enskilda ärenden som finns i Hofors i dag. Det handlar om att se över rutinerna. Vad händer med ett ärende när det kommer in? Hur behandlas det? Och hur går det till när ett ärende avskrivs?

– Antingen konstaterar han att det är en fantastisk enhet eller så konstaterar han att vi kan ändra på vissa saker.

Exakt vad kommunen kommer få ut av investeringen som totalt kostar skattebetalarna 225 000 kronor vet Jan Bornestig inte.

– I andra kommuner har man kunnat spara mycket pengar. Men det går inte att ge garantibevis för det. Jag vet inte vad det här kommer att ge, men nu kommer vi i alla fall i mål och vet konkret hur vi ligger till.

Han känner till flera andra orter som tjänat miljonbelopp på årsbasis genom att göra liknande genomgångar av sina verksamheter. Och han menar att Hofors inte är ensamt om att vidta liknande åtgärder just nu.

– Det ligger rätt i tiden, säger Bornestig.

Personal och ekonomiutskottet har redan sagt ja till att ta in konsulten som ska påbörja sitt arbete i Hofors 12 oktober.

Mer läsning

Annons