Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lurad på 35 000 kronor

/

Minst två bankkunder i Hofors har fått telefonsamtal från en bedragare. En av dem lurades att lämna ut koden till sin internetbank. Hon förlorade minst 35 000 kronor. Swedbank kan inte ersätta henne för stölden.

Annons

På juldagen fick minst två Hoforsbor telefonsamtal från en bedragare. En man uppgav att han ringde från it-supporten för internetbanken. Genom en mycket detaljerad utfrågning lyckades han tillslut få tag på en av bankkundernas personliga kod. En stund senare var minst 35 000 kronor uttagna från två olika konton via kundens internetbank.

– Vi kommer inte att kunna ersätta henne, det är vi inte skyldiga att göra vid bedrägerier, säger Lotta Pettersson, bankchef på Swedbanks kontor i Hofors.

Den andre Hoforsbon blev direkt misstänksam av bedragarens frågor och slängde på luren. Han kontaktade både polisen och sitt lokala bankkontor.

– Det är precis så man ska agera, du ska inte alls lämna ut några koder, det är av yttersta vikt, säger Lotta Pettersson.

Finns det ingenting som ni från bankens sida kan göra för att hjälpa de kunder som råkat illa ut?

– Nej, det är upp till var och en av bankkunderna att inte lämna ut koderna, de vet ju att de är hemliga.

Händelseförloppet är sedan tidigare känt från andra delar av landet och i Falun pågår redan en polisutredning. Det är ännu okänt om det handlar om samma bedragare som nu slår till mot Hofors eller flera personer är inblandade.

Swedbank uppmanar nu alla sina kunder att vara mycket uppmärksamma och aldrig lämna ut några koder via telefon eller e-post.

– Om vi utför service är det en lång process. Först kontaktar vi alltid våra kunder via brev som är undertecknade av en bakchef. Dessutom finns det kontaktuppgifter till banken som vi hänvisar till vid frågor. Vi frågar aldrig efter koder per telefon, säger Lotta Pettersson.

Mer läsning

Annons