Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från jord till bord

/
  • Tilda Axelsson, som går i klass 3 på Gäveränge skola, plockar upp potatisar ur elevernas egen plantering på Wij trädgårdar.
  • Tilda Axelsson och Maja Olsson ser på när Trädgårdsmästaren Frida Mörnerud tar upp fler morötter.
  • Wessel van Leuveen inspekterar hur många potatisar hans blast resulterat i.
  • Barnen klipper av blasten på morötterna innan de packar ned dem för att ta hem till matbordet.
  • Liam Dahlbrink på Gäverängeskolan rycker upp en potatisplanta.

I våras planterade eleverna små sättpotatisar och frön stora som gruskorn i ett trädgårdsland på Wij trädgårdar.
Nu har tredjeklassarna satt spaden i jorden och skördat frukten (eller grön­sakerna) av sitt arbete.

Annons

I potatislandet vajar blasten friskt och eleverna är ivriga att dyka ned i jorden för att se vad som har hänt med de magiska knölarna som de satte strax innan sommaren.

Trädgårdsmästaren Frida Mörnerud vänder vant på jorden och barnen får ta i ordentligt för att rycka upp potatisen.

– Jag fick upp tolv potatisar, men Valle fick upp 21 stycken, berättar ­Liam Dahlbrink och visar de jordiga knölarna som ska få följa med hem till matbordet.

– Jag tänker spara en och plantera hemma och se om jag får fler potatisar, säger Valter Eriksson, klass 3 Gäverängeskolan, och berättar att han blev förvånad över hur mycket grönsakerna de planterade i våras har växt.

Alla elever får ta med sig rotfrukterna hem för att provsmaka dem tillsammans med familjen.

Många planerar att göra potatismos eller stekt potatis, och att göra egna chips står högt på önskelistan hos de flesta.

De flesta potatisarna är gula och jordiga och eleverna undrar varför några blir gröna.

– Varför blir gräset grönt? Kommer ni ihåg vad ni lärde er i våras?, frågar trädgårdsmästaren Frida Mörnerud.

– Av solen, svarar eleverna unisont.

Så får eleverna också lära sig att om potatisen utsätts för solljus börjar skalet producera klorofyll och solanin, som är ett giftigt ämne som man ska undvika att äta.

– Det var jättekul att så, säger Lina Qvarnström som går i klass 3 på Åbyggeby skola.

– Jag trodde att de skulle vara jättesmå, säger klasskompisen Molly Grattidge och berättar att fröna som blivit stora morötter var små som gruskorn när eleverna planterade dem i våras.

Förutom själva skördandet får eleverna räkna matte med utgångspunkt i odlingen och under dagen skapas också potatiskonst.

Satsningen på att lära barn om odling ingår i kommunens och Wij trädgårdars samarbetsprojekt Under eken.

Mer läsning