Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket beredd bygga bort trafikhinder

/
  • INSTÄNGDA. Så här ser det ofta ut när Christer Nilsson och hans grannar i Korsika ska åka hemifrån. Järnvägsövergången blockeras av tåg som stannat för att vänta in varandra på det centralt placerade dubbelspåret.

Banverket är nu beredd att bygga bort problemet med att de som bor söder om järnvägen i Kungsgården ofta blir instängda vid tågmöten.


I går presenterades en lösning med ny korsning, ny väg, tunnel och bro.

Annons

Som Arbetarbladet berättat har tågen som inväntar varandra för möten på dubbelspåret vid enda övergången mot Koriska blivit en barrikad.

Eftersom godstrafiken ökar kraftigt blir invånarna på södra sidan om järnvägsövergången allt oftare instänga uppåt en halvtimme i taget. Och från andra hållet blir utryckningsfordonen hindrade från att komma fram vid nödlägen.

Ny korsning

Men nu har Banverket och konsultföretaget WSP tagit fram några alternativa förslag till lösningar på problemet.

För biltrafiken finns två varianter: En ny, skyddad korsning 200 meter öster eller 600 meter väster om den nuvarande. Båda alternativen kräver kompletterande vägbyggen. Det västra alternativet kräver dessutom brobygge över en å.

– Som jag tolkar stämningen anses det vara en fördel om vi lägger korsningen öster om den nuvarande, sade Banverkets regionchef Kent Nilsson sedan han i går träffat kommunföreträdare och bybor.

För gångtrafikanter och cyklister planeras antingen en tunnel under dubbelspåret eller en bro så centralt som möjligt. Blir det en tunnel kan det också bli aktuellt att låta långsamkörande bilar använda den vägen.

– Banverket har gjort ett bra jobb. Det är bra lösningar de tagit fram, tyckte bygg- och miljöchefen Ola Edström efter mötet.

På torsdag får alla bybor chansen att tycka till.

– Efter det har vi ett huvudalternativ att spela in i vår budgetprocess, sade Kent Nilsson.

Mer läsning

Annons