Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carmen drabbas när Gysingelänken stängs

/
  • SLUTÅKT. Carmen Blanco bor i Uppsala och arbetar som lärare på Färnebo folkhögskola. För henne betyder Gysingelänkens nedläggning att hon får svårt att ta sig till jobbet. ”I värsta fall blir jag tvungen att säga upp mig”, säger hon.

I dag går sista turen för Gysingelänken. Läraren Carmen Blanco, som bor i Uppsala och jobbar på folkhögskolan i Österfärnebo, är en av dem som drabbas av busslinjens nedläggning.
– I värsta fall blir jag tvungen att säga upp mig, säger hon.

Annons

Efter landstingsfullmäktiges beslut att dra tillbaka sitt utlovade stöd till Gysingelänken är besvikelsen i bygden i dag mycket stor.

– Det här var droppen. Nu har kraften totalt gått ur. Det känns bara oerhört tråkigt och tungt, säger Lars Igeland i Österfärnebo utvecklingsgrupp som i fyra år arbetat för Gysingelänken.

Bussen, som går mellan Österfärnebo–Gysinge–Uppsala, har bland annat använts flitigt av eleverna på Färnebo folkhögskola och PRO:s folkhögskola i Gysinge, men även av många som arbetspendlar söderut.

Carmen Blanco är en av pendlarna som nu får svårt att ta sig till jobbet. Hon arbetar som lärare på folkhögskolan, bor i Uppsala och har varken bil eller körkort.

Från och med måndag blir hon tvungen att åka via Gävle och Sandviken för att ta sig till Österfärnebo. Förutom att det blir en omväg på 17 mil, blir det också cirka 300 kronor dyrare. Dessutom passar inte tiderna alls.

Om Carmen Blanco vill vara på jobbet 8 på morgonen måste hon starta klockan 01.19 på natten från Uppsala och vänta tre timmar i Tierp.

– Det blir svårt att jobba kvar. Jag har familj och barn i Uppsala, så det är inte bara att flytta hit heller, säger hon.

Orsaken till nedläggningen är att framförallt att Sandvikens kommun och landstinget Gävleborg inte kunnat komma överens om vem som har ansvar för den länsöverskridande trafiken och ska betala busslinjen.

– Kommunen tycker att landstinget ska betala, och landstinget tycker att det är kommunens ansvar. Problemet finns i hela Sverige och tyder på ett systemfel, säger Lars Igeland.

Det senaste året har busslinjen skötts av ett busskooperativ som ortsborna startat. I deras regi har Gysingelänken kostat 150 000 kronor om året, berättar Lars Igeland.

– Om alla som är berörda är med och delar på kakan, Sandviken, Heby och landstingen i Uppsala län och Gävleborg, blir det inte ens 40 000 kronor var. Då förstår man att det egentligen inte handlar om pengarna, utan att det gått prestige i det hela.

Lars Igeland är mycket besviken på politikerna i Sandvikens tillväxtnämnd och i landstinget nämnd för trafik och regional utveckling.

– De har trampat på vårt engagemang och varit totalt ointresserade.

Nu ska Österfärnebo utvecklingsgrupp skriva en vitbok om erfarenheterna man gjort av att driva projektet med Gysingelänken och hur offentliga personer och partier bemött det ideella arbetet.

Mer läsning

Annons