Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyra betyg i Sandviken

Sandvikens skolor levererar dåliga resultat för mycket pengar.
Det visar en ny rapport.
Med kostnaden 97 600 kronor per elev med komplett betyg hamnar Sandviken på 272:a plats av Sveriges 290 kommuner.

Annons

Sandviken är med i ett nätverk av kommuner som jämför sig med varandra för att leta samband mellan kvalitet och kostnader.

I en ny rapport görs jämförelser mellan de olika kommunernas grundskolor.

Sandviken sticker ut i materialet som en skolkommun med extremt höga kostnader i förhållande till de resultat som levereras.

97 600 kronor kostade en genomsnittlig elev som 2007 gick ut nian i Sandviken med godkända betyg i alla ämnen.

I Ovanåker, en annan kommun i länet som ingår i nätverket, var motsvarande kostnad 64 300 kronor.

I hela Sverige fanns det bara 18 kommuner som betalade mer än Sandviken per elev med komplett betyg.

Även när kostnaderna ställs i relation till elevernas förväntade resultat utifrån exempelvis föräldrarnas ekonomi och studievana hamnar Sandviken i Sverigebotten.

Samma sak när kostnadernas jämförs med elevernas meritvärde (summan av betygen).

Vid samma tidpunkt som rapporten diariefördes på fredagseftermiddagen gick skolledningen i Sandviken ut med ett pressmeddelande.

Grundskolechefen Lars Walter och kunskapsnämndens ordförande Ann-Catrin Brockman (S) förklarade där att kunskapsförvaltningen nyligen medverkat i fyra större, kvalificerad granskningar och att förvaltningen redan har god kännedom om vad som behöver förbättras.

– Det finns en risk att man till sist känner en viss mättnad på olika former av revisioner, säger Lars Walter.

Mest kraft har kunskapsförvaltningen lagt på att rätta till de brister som framkom vid Skolverkets stora inspektion som resulterade i en rapport i september.

– Vi har lagt ned väldigt mycket tid och jobbat väldigt hårt med de frågorna.

Inför arbetet med jämförelserapporten uppmanades lärarna i femman och nian att göra en mätning av hur de använder sin tid.

I samtliga kommuner visade det sig att lärarna i genomsnitt använde mindre än halva arbetstiden till att undervisa elever.

I Sandviken – som i det här fallet inte sticker ut bland de jämförda kommunerna – var lärarnas totala elevtid 43 procent. Övrig arbetstid ägnade de åt exempelvis planering.

Mer läsning

Annons