Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare skolskjuts en av orsakerna till beslutet

Den slopade flextrafiken motsvarar en halv miljon kronor i besparing.
– Ställt mot valet att ta bort ytterligare stadsbusslinjer bedömer vi att vi inte har råd att ha kvar den, säger Anders Lundell, chef för tillväxtförvaltningens kommunikationsenhet.

Annons

Kerstin Hedström är inte den enda som har reagerat på att flextrafiken ska bort.

– Många har ringt och är bekymrade över det här, säger Ulla Zens vid kommunikationsenheten.

Bakgrunden är krasst ekonomisk. Arbetarbladet har tidigare berättat om flera planerade indragningar: fyra stadsbussar ska bland annat bli tre. Sent i oktober kom en ny prognos som visade att ytterligare 500 000 kronor måste sparas. Resandet inom kollektivtrafiken i Sandvikens kommun har minskat överlag under 2009. Dessutom har kostnaderna för skolskjutsar skjutit i höjden. Många gymnasieelever pendlar från Sandviken till Gävle och enligt skollagen är det hemkommunen som ska betala. Även på grundskolenivå har resandet ökat.

Till skillnad från i många andra kommuner ligger kostnaderna för skolskjutsar inte i skolförvaltningens budget utan ställs mot ordinär kollektivtrafik och flextrafik.

Syftet med detta att göra samordningsvinster och andra kommuner har sneglat på Sandvikens system.

– Jag tror att modellen är bra, men kostnadsfördelningen får ett olyckligt utfall, säger Anders Lundell.

Mer läsning

Annons