Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Energibolag ska lära våra barn att tänka miljösmart

/
  • Sponsrat läromedel. 50 000 kronor har Sandviken Energi lagt ner på bokprojektet ”Miljösmart”. Pengarna kommer från budgeten för marknadsföring och företaget ser det som en del av sitt informationsuppdrag.

Alla Sandvikens låg- och mellanstadielärare erbjuds gratis kursmaterial från Sandviken Energi. Flera skolor har redan valt att börja använda boken ”Miljösmart” i sin undervisning.

Annons

Anledningen till att informationsmaterialet har tagits fram för målgruppen elever och lärare i låg- och mellanstadiet är att de är dagens och framtidens konsumeter.

– Vi tar vårt miljöansvar, därför vill vi öka medvetenheten om vår närmiljö, säger Kent Byman på Sandviken Energi.

Boken utgörs av olika kapitel med bilder och texter som beskriver skillnaden mellan olika energikällor, återvinning av olika material, hur vatten renas och hur klimatet förändras pågrund av den energi vi människor konsumerar.

Bakom projektet står en hel rad lokala aktörer varav de flesta är kommersiella. Men Sandviken Energi som är en av huvudfinansiärerna till bokprojektet menar att engagemanget inte har något med egna vinstintressen att göra.

– Det är ingen reklamgrej på något vis. Vi ser det som en del i vårt samhällsansvar att kommunicera med våra kunder och blivande kunder. Det gör vi genom att berätta vad vi är för ett bolag och vad vi gör för miljön, säger marknadschefen Kent Byman.

Han berättar att boken mottagits positivt av lärare på flera skolor.

– Jag har även fått veta att det finns en stor nyfikenhet kring vår verksamhet. Det är få som vet hur vattnet renas, eller vad de stora skorstenarna i Björksätra egentligen används till. Nu får vi en chans att berätta om det, dels genom boken, dels genom besök på skolorna och elevbesök hos oss på företaget. Lynda Lundin

Mer läsning

Annons