Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fuktskador problematiskt för mobilkunderna

Fuktskadade telefoner är ett gissel som många konsumenter går bet på.

Även om fuktskadan i sig inte är orsaken till att telefonen felar gäller inte garantin.

Och vid köpet av mobilen tar försäljarna i regel inte upp faran med väta. Riskerna anses allmänt kända bland kunderna.

Annons

Sandvikenbon Sara Jonsson i artikeln intill har lyckats få Allmänna reklamationsnämnden på sin sida. Men det är långt ifrån alla som lyckas med det.

Även om felet upptäcks under garantitiden räcker det med att bolaget lämnar tillräckliga bevis för att det finns en fuktskada.

Garantin omfattar inte skador av väta och även om felet kunden söker hjälp för inte beror på fukten är det utsiktslöst att få en fuktskadad telefon reparerad inom ramen för garantin.

– I och med att det finns spår av vätska faller garantiregeln, säger Örjan Carlsson, som äger och driver Stjärna fyrkant i Gävle.

Får inte reparera

Detta bekräftas av Arne Åhs, ägare av Radiosystem Bertil Åhs i Uppsala som lagar mobiler.

– Vi får inte reparera även om det är ett annat fel, säger han.

Arne Åhs säger att företaget lagar mellan 700 och 800 mobiltelefoner i månaden.

– Vi hittar fuktskador varje vecka.

I vilken mån väta påverkar mobilen är synnerligen nyckfullt. Medan vissa fortfarande har en fungerande telefon efter att ha haft den i tvättmaskinen eller toaletten pajar någon annans mobil enbart på grund av att den legat i innerfickan på jackan en regnig dag.

Inte vanligare men svårare

Men att skador av väta skulle ha blivit vanligare vill varken Arne Åhs eller de återförsäljare Arbetarbladet talat med hålla med om.

Enligt Åhs är det däremot svårare att reparera fuktskadade mobiler i dag eftersom elektroniken är mer avancerad.

Mobiltelefoner används dessutom på ett annat sätt i dag än tidigare.

– Förut fanns inte mp3, kamera och radio i mobilen. I dag följer den med i träningsspåret, i fikaväskan och i kassen med badkläderna, säger Örjan Carlsson.

Få varnas

Men trots att försäljarna tycker att vi utsätter våra mobiler för höga risker är fuktskador inget man spontant varnar för när vi köper vår nya telefon.

– Folk borde väl förstå att man inte ska ha fukt på elektronik, säger Håkan Haglund på Ring Up i Sandviken.

Övriga återförsäljare Arbetarbladet talat med har samma inställning.

De hänvisar till sunt förnuft och skriftliga varningar eller garantivillkor som följer med telefonen.

Mer läsning

Annons