Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ken byggde sin drömbåt i mahogny

/
  • Båtbyggare. Ken Andersson i Årsunda har förverkligat sina drömmar och byggt en egen mahognyracer med de klassiska italienska Rivabåtarna som förebild.
  • Tur på Storsjön. Ken Andersson är ute och kör sin egenbyggda mahognybåt. 40 knop kommer båten upp i.
  • Tur på Storsjön. Ken Andersson är ute och kör sin egenbyggda mahognybåt. 40 knop kommer båten upp i.
  • Stilren.
  • Båtbyggare. Ken Andersson i Årsunda har förverkligat sina drömmar och byggt en egen mahognyracer med de klassiska italienska Rivabåtarna som förebild.
  • Skeppsnalle. Bakom glasrutan i fören sitter en liten maskot. Kepsen har Ken Anderssons fru Lilian på sig när de är ute och glider med båten.
  • Noggranna ritningar. Allt arbete har skett med utgångspunkt i Ken Anderssons egna ritningar. Här har han haft stor nytta av sitt gamla yrke som konstruktör.
  • Båtbyggare. Ken Andersson i Årsunda har förverkligat sina drömmar och byggt en egen mahognyracer med de klassiska italienska Rivabåtarna som förebild.
  • Fogar. Nåtarna framme på fören är drevade med vit epoxi.
  • Fender. Det finns gott om sidofack där båtutrustning och annat kan förvaras.
  • Ratt. I bakgrunden syns instrumentbrädan i valnötsrot.
  • Sköna sitsar. I de vita stolarna sitter fem personer bekvämt.
  • Dokumenterat. Ken Andersson har fotat de olika stegen under båtbygget.
  • Förpik. I utrymmet inne under fören kan man krypa in och mysa.

Många båtägare fantiserar om att äga en träbåt från det klassiska italienska varvet Riva. Men en sådan båt kostar en bra bit över miljonen.

När Ken Andersson från Årsunda gick i pension beslöt han sig för att uppfylla drömmen om en mahognyracer – genom att bygga sin egen.

– Det är en riktig glidare, säger han om sitt verk.

Annons

Ken Andersson har varit båtintresserad sen han var en liten grabb. Dessutom är han klurig och gillar att arbeta med händerna. De egenskaperna har resulterat i att han tidigare byggt, och byggt om, flera båtar.

Men projektet som han påbörjade, när han för fyra år sedan gick hem som pensionär från jobbet som konstruktör på Coromant, är hans mest spektakulära.

– Jag tänkte att jag behövde en pensionärshobby, förklarar Ken Andersson om hur det hela började.

Han berättar att han alltid fascinerats av de exklusiva smäckra Rivabåtarna. Att äga en sådan var så gott som obligatoriskt om man ville betraktas som framgångsrik och lyckad kring Rivieran på 60-talet.

– Jag gillar det stuket på båtar. Om man skulle översätta det i biltermer ligger väl en riktig fin amerikanare från 50-talet närmast, säger han.

I ett rymligt dubbelgarage i Årsunda har drömbåten växt fram, med den italienska båten som förebild, och Ken Andersson har gått mycket noga tillväga. Allt arbete har skett med utgångspunkt i hans egna ritningar.

Första vintern ägnade han åt att plocka ner en V8-motor på 260 hästkrafter i molekyler för att gå igenom varenda detalj och sedan sätta ihop den igen.

– På så sätt visste jag att den fungerade innan jag satte igång med själva båtbygget.

Ett tomt glasfiberskrov till en Crescent Dorado fick sedan genomgå ett dramatiskt förvandlingsnummer när han sågade upp både fören och aktern för att få mer klassiska former. Det förlängdes även med nästan en meter. I dag är måtten 6,80 x 2,30 meter.

Därefter tog han sig an träarbetet. Bitar av handskuren 2,5 centimeters Hondurasmahogny formgöts fast i skrovet. Ett jättejobb.

Undersidan på båten är lackad 14 gånger och översidan är täckt av en hinna av transparent glasfiber.

Som kuriosa kan nämnas att inne under däck, bland annat i taket, sitter vitt konstläder.

– Jag har snobbat till det lite, medger Ken Andersson.

Förra hösten sjösattes båten, som numera heter Diva.

– Det var riktigt spännande att se hur hon skulle ligga i sjön med den tunga motorn i.

Fortfarande saknades dock en glasruta. Leverantörerna hade bara gröntonade rutor, medan Ken Andersson ville ha en blåtonad. Lösningen blev att han byggde en egen gjutform och lät Bo Åsenlund på NT Plast tillverka en.

Den här sommaren har Ken och hustrun Lilian varit ute på Storsjön några gånger. Men några 40 knop, som båten går i, har det inte blivit.

– Vi har finåkt och köpt glass på Strandbaden, skrattar han.

Även Lilian är båtfantast och hon och Ken har ägnat 25 somrar åt att segla på Östersjön.

Cirka 3 000 arbetstimmar har Ken Andersson lagt ner på sin mahognyracer och bygget har gått på drygt 147 000 kronor.

Som jämförelse kostar en Rivabåt från 60-talet i dåligt begagnat skick från 600 000 kronor. Då får man räkna med minst 500 000 kronor i rustkostnader.

Nu återstår bara lite mekande med elen och vinterns projekt, att bygga ett kapell. Sedan är mahognydrömmen helt klar.

– Jag har fått frågan vad jag ska syssla med då. Men då ska jag och Lilian åka med husbil i Europa. Och så ska vi ut och glida på Storsjön och havet.

Mer läsning

Annons