Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen fick 800 biljetter

/
  • Biljetterna till Melodifestivalen deltävling i Göransson Arena tog slut på två timmar. Många är besvikna över att de inte fått tag i några biljetter och undrar hur många biljetter kommunen lagt beslag på.
  • Odd Westby.

Många Sandvikenbor är besvikna för att de inte fick tag på biljetter till Melodifestivalens deltävling, sedan dessa sålt slut på under två timmar.

Nu pratas det om hur många biljetter kommunen, som värd för arrangemanget, lagt beslag på och – framför allt – vilka de ska gå till.

– Det handlar om ett mycket begränsat antal biljetter och vi ska använda dem för att få ut maximal effekt för Sandviken, förklarar informationschefen Odd Westby.

Annons

Som gårdagens tidning berättade försvann biljetterna till schlagerfesten i Göransson arena mycket snabbt. Många som köade på Ticnet eller i Folkets Hus fick besvikna se sig bli utan.

Paxat av kommunen

Frågan flera nu ställer sig är hur många biljetter som fanns ute till försäljning och hur många kommunen ”paxat”. Arbetarbladet har rett ut det hela.

I enlighet med avtalet med Live Nation, produktionsbolaget som på Sveriges Televisions uppdrag genomför Melodifestivalen, har Sandvikens kommun fått 750 biljetter till fredagens genrep samt 50 biljetter till lördagens delfinal.

Det sammanlagda värdet på de biljetterna är 260 000 kronor.

Utöver det har kommunen köpt 400 biljetter till genrepet och 50 till huvudföreställningen. Det berättar Odd Westby, informationschef i Sandviken.

Fick tio biljetter till Globen

– Det var vad vi hade rätt att köpa. Vi fick också köpa tio biljetter till finalen i Globen, vilket vi gjort. Men vi har inte köpt biljetter till några andra deltävlingar, säger han.

Av biljetterna till genrepet har kommunen sålt 200 stycken till personalföreningen Pulsen och 300 stycken till Sandviks sex personalföreningar.

– De fick betala fullt pris på biljetterna. Däremot kanske personalföreningarna subventionerar priset när de säljer dem vidare till sina medlemmar, säger Odd Westby.

Finansiera festivalveckan

Övriga biljetter, 650 till genrepet och 100 till själva tävlingen, ska kommunen använda i olika sponsorpaket för att finansiera satsningen som görs i Sandviken i och med festivalveckan. Företagen betalar då både för marknadsföring och biljetter.

– I de fall vi ger bort biljetter handlar det i huvudsak om vinster i tävlingar på festivalstaden.se och till företag och organisationer som på ett markant sätt ställer upp och hjälper till inför arrangemanget. Ett exempel gäller ljussättning i staden, berättar Odd Westby.

Köpt egna biljetter

Kommunens representation under arrangemanget i Göransson arena kommer också att vara begränsad, få VIP-biljetter delas ut.

I sammanhanget kan nämnas att både kommunalrådet Monica Jacobsson och kunskapsnämndens ordförande Ann-Catrin Brockman i går köpte sina biljetter på Ticnet.

Det sammanlagda antalet sittplatser i arenan under Melodifestivalen kommer att vara 5 827.

Mer läsning

Annons