Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattias gör Kyssbron tjusig

/
  • KLURIGT. Det är inte helt lätt att komma åt överallt när man ska måla en bro. Mattias Salthammer konstaterar att det blir en hel del flyttande på skyliften innan han lyckats måla hela Kyssbron.

Kyssbron i Stadsparken har levt en undangömd tillvaro under många år. Men nu ska det bli ändring på det. Målaren Mattias Salthammer är där för att ge bron en ansiktslyftning.
– Den behövde verkligen målas, konstaterar han.

Annons

Mattias Salthammer från Sandvikenhus står i en skylift vid Kyssbron och målar utsidan av broräcket. Både plastband och plankor stänger av bron tillfälligt och han berättar att det inte är alla som tagit det beskedet så bra.

– En del blir riktigt irriterade över att bron är avstängd. Men det är ju för deras skull, för att de inte ska få färg på sig. Och när det är klart blir det nog uppskattat, tror han.

Kyssbron är en väl använd länk mellan Stadsparken och Parkbadet och centrum. Redan 1920 byggdes den första Kyssbron, något som Sandvikens Tidning bevakade. I en artikel från samma år berättar man om bron, som byggts efter önskemål från många och ”på enskildas bekostnad”.

Lennart ”Klangen” Andersson, Sandvikenprofil med stort historieintresse, minns väl varifrån bron fått sitt namn.

– Några ungar såg en skollärare och en slöjdlärarinna pussas på bron. Sedan kallades den ”kyssbron”.

– Nja det vet jag inte. Men man gick ju över den när man skulle gå på bio.

Från början var Kyssbron en träbro, och den såg helt annorlunda ut än i dag. En ganska hög bro med brant sluttande gångväg, för att båtar skulle kunna åka under den på Kanalen. På den tiden var Kanalen ofta full av båtar och ekor och på höstarna fiskade man kräftor i vattnet där.

– Och på vintern blev det alltid halt på den där bron, säger Andersson och skrattar.

Han berättar att Kyssbron spelade en stor roll när han var ung.

– Den var ju ett begrepp då, Kyssbron var närmaste vägen till centrum. Det finns säkert många som har fina minnen av den. Men det är mest vi gamlingar förstås.

När den första Kyssbron försvann och byttes ut är oklart. Dagens bro är en gjuten, mer hållbar och vintersäker variant. Men det var länge sedan någon brydde sig om själva bron. Mattias Salthammer konstaterar att det varit dåligt med underhållet den senaste tiden.

– Den var väldigt angripen av mögel när jag började tvätta den, så den behövde verkligen målas. Men nu ska vi underhålla den bättre och tvätta den varje år.

Mer läsning

Annons