Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Obehöriga elever får fylla restaurangskolan

Parallellt med ordinarie studier ska de skaffa sig de betyg de missade i nian.
– Det känns jättebra att vi kan ge dem den här möjligheten, säger rektorn Ann-Chatrine Friberg.

Annons

Sandviken och Gävle väljer sedan tre år tillbaka att driva två konkurrerande restaurangskolor i stället för att, som tidigare, samarbeta med varandra.
Resultatet har blivit att det inte längre går att fylla platserna.


När Sandvikens traditionsrika restaurangskola, känd för att ha utbildat några av Sveriges mest kända kockar, tidigare utbildade även Gävleelever kom ungefär hälften av eleverna från grannkommunen.



Trots att underlaget halverades när Gävle startade egen restaurangutbildning med 32 platser har Sandviken valt att köra vidare med 70 platser per år.


Något som alltså innebär att det i dag går ut cirka hundra hotell- och restaurangelever per år i Gästrikland.


Inför läsåret som börjar på onsdag i nästa vecka stod utbildningen i Sandviken med elva tomma platser sedan alla behöriga som sökt programmet tagits in. Skolledningen beslutade då att släppa in även obehöriga sökanden.
– Det är jättebra att de får chansen att gå den utbildning som de är intresserade av nu när det finns platser, säger Ann-Chatrine Friberg.


Formellt är de tio obehöriga hotell- och restaurangeleverna intagna på individuella programmet.



Där kommer dock eleverna bara att finnas vissa timmar i veckan för att läsa ifatt basämnen som de saknar godkänt betyg i efter nian. Resten av tiden går de i ordinarie klasser.
– När eleverna får sin behörighet och blir formellt placerade hos oss har vi möjlighet att ge dem extra hjälp i mattestuga eller med svenska- eller engelskastöd precis som även andra elever kan behöva extra hjälp, säger Ann-Chatrine Friberg.


Hon anser inte att det finns någon risk för kvalitetssänkning nu när skolan tar in obehöriga elever.
– Nej, i den här åldern mognar ungdomarna mycket under sommaren mellan nian och gymnasiet. Dessutom är det alltid lättare att göra bra resultat om man får jobba med någonting som man verkligen är intresserad av.


Ann-Chatrine Friberg ser heller inga tecken på överetablering sedan kommunerna började konkurrera i stället för att samarbeta.
– Vi har inte haft några problem med att ordna praktikplatser till våra elever.

Mer läsning

Annons