Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ockerpris för biljetter till Melodifestivalen

/
  • Biljetter till 2010 års melodifestivaltävlingar kan redan tingas på Biljettshop.se. Problemet är att biljetterna inte finns än och är upp till tre gånger så dyra som om man köper dem hos Ticnet.

Redan sju veckor före det officiella biljettsläppet till Melodifestivalen i Sandviken är det nu möjligt att förhandsköpa biljetter hos företaget Biljettshop Sverige.

Köparna får dock vara beredda att betala ockerpriser som i vissa fall är tre gånger så höga som de ordinarie biljettpriserna.

– Biljetterna finns inte ens. Det är bara luft eller löften, säger Catarina Oscarsson vid produktionsbolaget Live Nation.

Annons

Först 19 oktober släpps biljetterna till Melodifestivalens final och deltävlingar i bland annat Sandviken. Biljetterna till SVT-arrangemanget säljs via biljettföretaget Ticnet. Priserna för att gå på genrep, delfinal eller final är ännu inte fastställda.

Men inom den snabbt växande marknaden för andrahandsförsäljning via internet – av många betraktad som en modern variant av svarta börs-handel – finns det företag som redan nu går ut och marknadsför förhandsförsäljning av biljetter.

Biljettshop, en enskild firma som ägs av en Göteborgare, tar uppemot 1 295 kronor per plats vid genrepet och 1 495 kronor vid delfinalen i Sandviken. Det är tre gånger så mycket som de dyraste biljetterna kostade vid melodifestivalens deltävlingar 2009.

– Det är tråkigt att de profiterar på biljettköparna utan att själva ta några som helst risker för arrangemanget. Dessutom vill vi varna köparna för att de inte kan vara helt säkra på att biljetterna verkligen gäller. De enda biljetter som garanterat gäller är de som säljs via våra auktoriserade ombud, säger Catharina Oscarsson vid Live Nation, ett av de produktionsbolag som SVT samarbetar med.

– Vi kan bara beklaga att den här typen av försäljning förekommer. Jättetråkigt, tycker Lina Fredriksson vid Göransson Arena AB.

Biljettshops affärsidé går ut på att förhandssälja biljetter som företaget inte har tillgång till inför stora, publikdragande evenemang. När biljetterna sedan släpps officiella vägen skaffar sig företaget biljetter direkt från den officiella försäljaren eller i andra hand via privatpersoner. Skillnaden mellan det officiella priset och det egna priset blir Biljettshops vinst.

– Vi vet inte i dag vad biljetterna till Melodifestivalen kommer att kosta när de släpps via Ticnet. Antagligen blir de lite lägre än våra priser. Men den som handlar av oss slipper alltid köa och är garanterad att få sin biljett oavsett hur stort intresset blir, säger en anställd på företagets kundtjänst.

– Vi har stor erfarenhet av att handla på andrahandsmarknaden och vet i förväg hur många biljetter vi kan komma över. Vi ger hundraprocentig leveransgaranti och har aldrig misslyckats med en leverans.

– På svarta börsen säljer man biljetter och tjänar pengar utan att betala skatt. Sådant sysslar inte vi med.

Svenska Fotbollsförbundet vill stoppa andrahandsförsäljningen via Biljettshop genom att försöka få affärsmetoden olagligförklarad. I samband med en landskamp i våras anmälde fotbollsförbundet Biljettshop och sex andra företag till Konsumentverket. Fotbollsförbundet hänvisade till att deras biljetter enligt köpevillkoren endast får köpas för personligt bruk och inte för kommersiellt syfte.

Inom Svenska Fotbollsförbundet hotar man också med att i fortsättningen makulera alla biljetter som säljs via Biljettshop och liknande företag. Något som innebär att köparna i så fall inte bara får betala överpriser, utan dessutom får värdelösa biljetter.

Mer läsning

Annons