Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandviken och Gävle kritiseras för "borttappad" elev

Skolinspektionen riktar hård kritik mot både Sandviken och Gävle för att de inte följt lagen och sett till att en elev med behov av särskilt stöd fått gå i skolan.
I stället bollade kommunerna eleven emellan sig.

Annons

Arbetarbladet har tidigare berättat om eleven från Sandviken som placerades på en särskola i Gävle, efter att det fungerat dåligt för honom på särskolan i hemkommunen.

Men enligt rektorn i Gävle hörde han inte alls hemma på särskolan. Pojken ansågs nämligen inte ha någon utvecklingsstörning.

Skolan lovade att i stället ordna en praktikplats åt Sandvikeneleven. Men trots att föräldrarna tryckte på hände ingenting. Eleven blev kvar hemma i bostaden när de jämnåriga gick till skolan.

Under stora delar av vårterminen i fjol fick pojken därför varken undervisning eller praktik.

Pojkens mamma anmälde kommunernas agerande till Skolverket och i höstas tog Skolinspektionen över ärendet.

Nu riktar myndigheten kritik både mot Sandviken och Gävle för att de inte kunnat komma överens om var pojken hör hemma i skolsystemet.

Varken Sandviken eller Gävle har uppfyllt lagens krav och tillgodosett elevens behov av särskilt stöd eller den skolgång han har rätt till, menar Skolinspektionen.

Skolinspektionen anser också att det är anmärkningsvärt att särskoleplaceringen ifrågasattes när det gjorts både en psykologisk och en pedagogisk utredning.

Senast 4 september ska kommunerna redogöra för vilka åtgärder man vidtagit för att undvika att elever tappas bort på liknande sätt i framtiden.

Mer läsning

Annons